Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Lärarbristen borde göra Norrtäljes politiker sömnlösa

Annons

Dags för skolstart. Hundratusentals barn och unga, lärare och skolledare, börjar ett nytt läsår. Härligt!

Men glädjen förtas något av den stora bristen på utbildade och behöriga lärare. När föräldrarna till de sjuåringar som nu börjat skolan började sin skolgång så kunde de vara ganska säkra på att mötas av välutbildade lärare. Det kan inte deras barn.

Anmäl text- och faktafel

För 25 år sedan hade över nio av tio lärare i grundskolan en fullgjord lärarutbildning i ryggen. I Norrtälje är det bara sju av tio lärare som är behöriga, i procent har det minskat från 71 procent till 69 procent sedan 2017/2018. Norrtäljes siffror är i princip likvärdiga med rikets. Det stora antalet obehöriga leder till kvalitetsbrister och till en högre arbetsbelastning för de som är behöriga lärare, bland annat när det gäller betygssättning. 

Lärarförbundet har med hjälp av Sifo frågat föräldrar hur viktigt det är att deras barn har lärare som är behöriga. En förkrossande majoritet, nio av tio, svarar att det är viktigt. Två av tre föräldrar anser att det är mycket viktigt.

För 25 år sedan var svensk skola en internationell förebild med stor lärartäthet och likvärdiga förhållanden på alla skolor. I dag har vi en situation där lärarbehörigheten varierar enormt mellan skolor. På vissa skolor är andelen fortfarande lika hög som då, men på andra är bara hälften behöriga. På Viby friskola i Rimbo är endast 48 procent av lärarna behöriga, i topp ligger Rånäs skola med hela 86 procent behöriga lärare, en ökning med 43 procent från året innan.

Fram till år 2031 uppskattas det totala rekryteringsbehovet till 187 000 heltidstjänster. Bara de närmaste fem åren handlar det om 77 000 heltidstjänster. För att täcka behovet krävs en årlig examination från lärarutbildningen av 15 000 lärare – nästan dubbelt så många som i dag. Det innebär att var tredje student skulle behöva börja en lärarutbildning. Det är knappast realistiskt.

Långsiktigt kan lärarförsörjningen bara tryggas genom att skolan ges tillräckliga ekonomiska resurser och att vi lärare ges en rimlig arbetsbelastning med konkurrenskraftiga löner. Men ett sätt att snabbt förbättra situationen vore att rikta insatser mot de obehöriga som redan är anställda i skolorna. Personer med både engagemang och erfarenhet.

Politikerna borde ta ett antal initiativ:

1. Stoppa nedskärningarna inom barn och skola från förskola till vuxenutbildningen. Norrtälje kommun räknar upp med 1 procent medan SKL beräknar att det måste vara minst 3,2 procent för att upprätthålla samma ekonomiska förutsättningar som innevarande år. Alltså cirka 24 miljoner mindre till verksamheten. Det på verksamheter som redan är hårt ansträngda och haft besparingskrav på tre procent årligen under en treårsperiod.

2. Satsa på behörighetskompletterande utbildning för de obehöriga som redan undervisar i skolorna. Huvudmännen behöver stödja satsningen genom att bevilja ledighet samt erbjuda studier på betald arbetstid.

3. Sjösätt en nationell satsning på arbetsintegrerad utbildning för lärare och förskollärare, det vill säga att arbete som lärare sker parallellt med utbildningen. Staten behöver samordna och finansiera den här typen av utbildningar.

4. Utveckla den kompletterande pedagogiska utbildningen (KPU). Många obehöriga lärare omfattas inte av KPU, trots att de läst utbildningar med ämnesinnehåll. KPU behöver breddas till fler lärarprogram, till exempel mot grundlärarexamen.

5. Ge ökade möjligheter till ämneskomplettering inom ramen för KPU. Till exempel borde en civilingenjörsexamen kunna ge behörighet i matematik.

Bristen på behöriga lärare borde få politikerna, både i Norrtälje och i riksdag och regering, att agera mer kraftfullt än vad som är fallet i dag. Med dagens situation så förnekas en stor andel elever sin lagstadgade rätt till kunskap och bildning. Tänk på dessa elever och deras framtid, lyssna på oss som valt läraryrket, lyssna på föräldrarna och agera. Nu!

Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande Lärarförbundet

Maria Lindgren, ordförande Lärarförbundet Norrtälje

Niklas Tärnholm, ordförande Lärarförbundet Norrtälje

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons