Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: IES välkomnar alla elever

Roslagens oberoende partis företrädare har ett starkt engagemang för skolan. Det är ett engagemang vi givetvis delar och välkomnar oavsett partipolitisk tillhörighet. Det finns mycket forskning om skolan och vad som skapar framgång. Att vara faktamässigt korrekt är däremot viktigare än politiska inlagor oavsett ämne. Det lär man sig i alla fall i skolan. Tyvärr verkar inte Roslagens oberoende parti tycka att det är viktigt att lägga fram korrekt fakta i sin debattartikel om IES. Jag är den första att beklaga det.

Internationella engelska skolan arbetar inte med att upprätthålla en image utan fokuserar på att bedriva bra och kvalitativ undervisning. Vi grundades av Barbara Bergström för 28 år sedan, baserat på hennes övertygelser om vad som skapar en bra skola och erbjuda ett alternativ till vad hon såg som en skola i kaos. Det har varit vårt fokus sedan dess och är än i dag.

Låt mig därför börja med att bemöta det mest fundamentala misstaget som artikelförfattarna gör, nämligen att IES skulle selektera elever. Eleverna väljer oss och vi är välkomnar alla oavsett bostadsadress, föräldrar eller bakgrund. Det är inte bara vår övertygelse utan också något som svensk lag stadfäster.

För det andra är våra lärare vår främsta tillgång. Det är de som tillsammans med vår övriga personal motiverar och kämpar tillsammans med eleverna för att möta både de med- och motgångar som skolåret består av.

Det stämmer att många är internationella men det stämmer inte att de är obehöriga. Vi anställer bara behöriga internationella lärare som därmed både blir ett viktigt tillskott till våra skolor men också till svensk arbetsmarknad där lärarbristen är stor. Att nedvärdera kompetent och utbildad personal enbart baserat på att deras universitetsutbildning är från ett annat land än Sverige är inte ett särskilt anständigt argument.

Skolforskarna Henrik Jordahl och Gabriel Heller-Sahlgren publicerade för några månader sedan en forskningsrapport där de följde IES elevers kunskapsresultat på de nationella proven över tid och kunde konstatera att IES tillför elevernas kunskapsutveckling ett tydligt förädlingsvärde (så kallat value added). Naturligtvis är vi emot all form av betygsinflation och jobbar aktivt med det i alla våra skolor.

Så, Roslagens oberoende parti behöver inte välkomna oss med öppna armar när vi startar skolan i Norrtälje. Men för Norrtäljeborna, personalen och eleverna så hoppas vi att dialogen och utgångspunkten för densamma kan bli mer konstruktiv och korrekt framgent. Det förtjänar alla.

Jörgen Stenquist, Internationella engelska skolan

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel