Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

De ska lyfta Rodengymnasiet

Kampanjen Vi vågar mer tar fart. På skolan arbetar en grupp med att marknadsföra vad som är bra med att studera på Roden.

Kommunfullmäktige har gett utbildningsnämnden ett tydligt uppdrag: elevernas utbildningsnivå ska höjas. Andelen gymnasieelever som klarar utbildningen på tre år ska öka.På längre sikt ska andelen medborgare i kommunen med högskoleutbildning öka från dagens 15 procent till 30 procent. Elevernas slutbetyg i Norrtälje ligger ungefär på medel, men ska höjas från 14 poäng i år till 14,5 poäng år 2016.

Dessutom ska fler som slutar nian välja Rodengymnasiet än vad som görs i dag då 45 procent väljer ett annat gymnasium. Politikerna har satt som mål att 62 procent av eleverna ska välja Rodengymnasiet år 2016.

För att lyckas med detta har Rodengymnasiet en marknadsföringsgrupp. Den består av de tre rektorerna, lärare och elevambassadörer.

Till hjälp har de också en projektledare från kommunens näringslivs och kommunikationsavdelning.

Under hösten arbetar de intensivt med att inför nästa års gymnasieval föra ut kampanjbudskapet: Vi vågar mer.

Kampanjen kommer dels föras på en kampanjwebb (som går att hitta via www.roden.se från i dag) men också med reklamaffischer på bussar.

Under hösten pågår gymnasiemässan i Älvsjö, den 28 november har man öppet hus och i januari kan niorna få chansen att prova på att vara elev på ett program under en förmiddag. Självklart kommer skolan också att synas i sociala medier.

Kampanjen ska inte bara handla om yta utan förmedla vad skolan bottnar i och att föra ut den kompetens som finns på skolan.

– Vi ska våga visa att vi tror på oss själva och har mycket att erbjuda. Det finns mycket kunskap på den här skolan, säger Katarina Björk, rektor för Rodens högskoleförberedande gymnasium.

Skolan arbetar intensivt med fyra områden: det digitala lärandet, bedömning för lärande som handlar om att det ska vara tydligt vilka mål och krav som ställs på eleverna, elevinflytande och elevhälsa.

Just nu är också en elevkår under utveckling på skolan för att öka elevinflytandet. Det kommer NT att skriva mer om.

I kampanjen vill skolan också berätta om hur lärarna arbetar.

– Vi gör tydliga uppföljningar om elevernas kunskaper och mäter tidigt hur det går. Vi ska också bli mer transparenta och ge tydliga omdömen i varje ämne som både elever och föräldrar får ta del av, säger Andreas af Malmborg, mediepedagog på samhälls- och estetiska programmet och med i marknadsföringsgruppen.

Han tycker att det är en dynamisk tid där pedagogik och lärande står i fokus och där alla försöker vässa sig.

– Vi har ett uppdrag att möta konkurrensen och få fler att läsa på högskolan. Vi vill visa att det är roligt på Rodengymnasiet, säger Katarina Björk.