Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dags att vända frånvaro till närvaro

Annons

Ska vi höja kunskapsresultaten i skolan är det en fördel om våra elever också går i skolan. Så ser det tyvärr inte ut i dag.

Hemmasittare har blivit ett välkänt begrepp de senaste åren och på flera av skolorna i Norrtälje kommun har mer än var fjärde elev (!) problematisk frånvaro. Med det menas att eleverna missar minst 15 procent av sina lektioner.

Det finns en tydlig koppling mellan närvaro i skolan och kunskapsresultaten. Närvaro är den starkaste faktorn för att elever ska få slutbetyg när de går ut nian. För den enskilda eleven innebär detta att frånvaron riskerar bli en dålig start i livet, eftersom godkända betyg i nian är en av de viktigaste faktorerna för framtida möjligheter i livet. Elever som har låga eller ofullständiga betyg från grundskolan har också kraftigt förhöjda risker för framtida psykosociala problem.

Den problematiska frånvaron är inte bara ett problem för eleven. Utan godkända betyg i nian är risken stor för ett framtida utanförskap, som orsakar samhället enorma kostnader. Begreppet problematisk frånvaro innebär alltså att frånvaron inte bara är ett problem för eleven, utan att skolan och i förlängningen samhället har ett problem att lösa.

För att komma till rätta med frånvaron i skolan har vi i nu tagit fram en konkret handlingsplan för att höja närvaron i skolan. Ett första viktigt steg är att ha en väl fungerade frånvarorapportering. För det är först genom att uppmärksamma frånvaron som brister kan göras synliga och avhjälpas.

Det är också viktigt att ta tag i frånvaron i tid, redan innan den blir problematisk. Ströfrånvaro är många gånger en inkörsport till längre frånvaro. Det kan börja med att eleven inte vill duscha efter idrotten och därför skolkar från idrottslektionen. Sedan utökas frånvaron allt eftersom. Ströfrånvaron eskalerar och blir till slut sammanhängande och långvarig.

För att våra ungdomar inte ska få sina livsval begränsade är det viktigt att vi nu tar tag i skolfrånvaron. För utbildning ger makt att forma sitt liv, oavsett hur starten såg ut. Kunskap är också grunden för demokratin. Därför sätter liberaler alltid skolan först.

Robert Beronius (L), ordförande i barn- och skolnämnden

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel