Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dags att även Norrtälje lägger fast klimatmål

Alliansregeringens klimatpolitik är framgångsrik. Alldeles före jul kom en rapport från it- och energiminister Anna-Karin Hatt (C) som visade att Sverige uppnått de mål EU satt upp när det gäller förnybar energi, både när det gäller den totala energiförbrukningen i landet och på transportområdet.

Annons

Enligt rapporten kom 51 procent av den totala svenska energiförbrukningen 2012 från förnybar energi. På transportområdet stod förnybar energi för 12,6 procent. Det är bra, även om det naturligtvis kunde vara ännu bättre, och det är fortfarande långt kvar till de 100 procent förnybart som är det självklara målet.

Resultatet är däremot mycket bra sett till de mål som EU satt upp. Enligt EU:s så kallade förnybartdirektiv skall Sverige år 2020 nå målen 49 procent förnybar energi totalt och 10 procent förnybar energi på transportområdet. Sverige har alltså klarat dessa mål åtta år tidigare än EU krävt.

Miljöpartiet brukar ofta hävda att ingenting har hänt i Sverige på klimatområdet under alliansregeringens tid. Det är helt fel. 2005 stod förnybart energi för 40 procent av energiförbrukningen. 2012 var siffran 51 procent, och allt talar för en lika god utveckling de kommande åren. Miljöpartiets svartmålning är helt enkelt totalt felaktig. Klimatpolitiken här i Norrtälje kommun har tyvärr inte varit lika kraftfull som den på riksnivå. Den klimatnämnd som inrättades 2010 har till exempel uträttat mycket lite.

En del har klimatåtgärder kommunen ändå gjort. Många av de oljepannor som funnits i kommunala fastigheter har de senaste åren ersatts av fossilfria alternativ. Kommunen får numer också en stor del av sin el från två egna vindkraftverk i Ockelbo.

Under 2013 skall klimatnämnden också mäta och beräkna hur stora koldioxidutsläppen är från kommunens fordon och transporter. Det borde vara ganska enkelt att göra, men har trots det inte gjorts.

Att bara ta fram statistik räcker dock inte. Nästa steg måste vara att anta mål för hur mycket utsläppen skall minska, och ta fram en plan för hur detta skall gå till. Skall kommunen till exempel köpa in elbilar eller bilar som går på biogas?

Ett annat naturlig fortsättning är att ta fram statistik för kommunens totala utsläpp av koldioxid, inberäknad utsläppen från Norrtälje Energi och de övriga dotterbolagen. På samma sätt som för transporterna bör sedan kommunen ta fram mål för hur dessa utsläpp skall minskas, och en plan för hur detta skall gå till.

Ännu bättre vore om Norrtälje tog fram en plan för hur hela kommunen skall bli koldioxidneutral. Det har flera andra kommuner redan gjort, och det borde Norrtälje kommun också kunna klara av, inte minst eftersom man är en av de få kommuner som har en speciell klimatnämnd. Borde detta till exempel inte vara ett lämpligt vallöfte för samtliga partier i höstens kommunalval?