Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Byggyra inför Hultsfred

Full fart i fraggelberget. – Det är som att bygga upp en liten stad, säger Ami Mörén, pressansvarig för Hultsfredsfestivalen.

Larmet från bultdragare och hammarslag ljuder över vidderna. Traktorer och golfbilar forslar personal och material kors och tvärs, allt jämt medan regnskurarna piskar på.

I morgon ska här välla in tusentals besökare. Festivalen som placerade Hultsfred på den internationella kartan har nu efter 27 år flyttat upp till Stoxa, en dryg mil sydväst om Rimbo.

– Det har varit ett jobbigt beslut med tanke på att festivalen har funnits så länge, men så hittade vi det här stället och det är väldigt fint med all skog runt omkring, säger Ami Mörén.

Ambitionen har varit att sälja 15.000 biljetter. Exakt hur många besökare som kommer vet ingen.

– Många bestämmer sig strax innan om de ska åka eller inte, säger Ami Mörén.

De första arrangörerna kom hit i torsdags förra veckan och började resa inhägnaden.

Två av dem är systrarna Julia och Miranda Karlström.

– Vi gillar festivaler men är i behov av pengar. Vill man inte betala så får man jobba lite för biljetten in, säger Julia Karlström. Med bultdragare länkar de samman modul efter modul i raden av till synes ändlösa meter stängsel. Sammanlagt går det åt åtta kilometer.

Men staket är en sak; bortsett från att hålla ickebetalande borta gäller det också att få besökarna att trivas.

– Alla vill inte tälta, men många går gärna på festival, berättar Ami Mörén.

För dessa finns olika lösningar, bland annat så kallade ”podpads” – en sorts korsning mellan radhus och tält av plywood där gästerna sover på luftmadrasser ovan marken.

Dessutom finns också tillgång till vattentoaletter och duschar.

– Det är väldigt uppskattat. Folk är trötta på bajamajor, säger Ami Mörén.

Allt detta innebär givetvis mycket jobb.

– Att bygga en festival kräver att man tittar på alla bitar, infrastrukturen finns inte på plats över huvudtaget. Vi har med oss ett eget vattensystem, både för kloaker och dricksvatten, säger Erik Norén som arbetar med infrastrukturen.

Större delen av den el som går åt produceras också på plats – med tre jättelika dieseldrivna generatorer.

Sedan förra året arrangeras Hultsfredsfestivalen av det tyska bolaget FKP Skorpio som årligen står värd för 18 festivaler världen över.

– Det är som att bygga upp en liten stad, och sedan kommer det en massa folk, och sedan river man ner den där staden och så åker man och bygger upp den någon annanstans, säger Ami Mörén.