Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bygg cykelväg till Grisslehamn

Det finns inget utrymme för oskyddade trafikanter och barnen måste skjutsas vart de än ska.

De vägar vi i dag kör på byggdes ursprungligen för att vi lättare skulle kunna ta oss till skolan, affären, kyrkan, idrottsplatsen och till varandra. De binder fortfarande ihop de olika delarna av kommunen, men de utgör närmast ett hinder då vi rör oss i närområdet. Det finns inget utrymme för oskyddade trafikanter och barnen måste skjutsas vart de än ska – till kompisen, till badplatsen, till fotbollsplanen eller till skolan.

Just nu pågår ett arbete med att ta fram en åtgärdsvalsstudie för vägen från Norrtälje till Grisslehamn. Studien finansieras av Trafikverket och Norrtälje kommun. Studiens syfte är att hitta alternativa lösningar för att förbättra säkerhet, tillgänglighet och framkomlighet.

I den arbetsgrupp som bildats för att ta fram studien ingår också fyra representanter för bygden: Krister Karlsson, Per-Eric Wilén, Bengt Ericsson och undertecknad. Enligt vår uppfattning är den enskilt viktigaste åtgärden en förbättring av säkerheten och framkomligheten för de oskyddade trafikanterna – de som går och cyklar.

Enligt tidskriften Ny Teknik kostar det 2 000 kronor per längdmeter att bygga en gång- och cykelväg. Trafikverket räknar med en schablonkostnad på 3 500 kronor per längdmeter och ”Livets väg” vid Norr Nånö kostade 325 kronor plus ideellt arbete. Antagligen ligger sanningen någonstans mitt emellan.

På många ställen utmed den aktuella vägen är det möjligt att nyttja gamla byvägar, vilket borde minska kostnaderna och genom Svanberga, Söderbykarl och Älmsta finns redan gång- och cykelbanor. Jag tillåter mig därför att räkna med en kostnad på i snitt 2 000 kronor per längdmeter.

Vid utfarten från Norrtälje finns en skylt där det står ”Grisslehamn 42”. Kostnaden för att bygga en gång- och cykelväg efter hela sträckan blir då 84 miljoner. Om Trafikverket och kommunen delar lika på den kostnaden, blir kommunens kostnad 42 miljoner.

Stockholm stad har beslutat att anslå 200 miljoner kronor per år i fem år till byggande av cykelvägar, det betyder att man investerar sammanlagt en miljard under perioden. Per invånare blir investeringen 225 kronor per år. Norrtälje har ungefär 57 000 invånare. Om vår kommun skulle investera lika mycket per invånare som Stockholm, skulle det ge 12,8 miljoner per år eller 64 miljoner på fem år.

12,8 miljoner per år innebär att en gång- och cykelväg från Norrtälje till Grisslehamn kan byggas på tre år. Sedan är det bara att fortsätta att bygga. Med en takt på 14 kilometer per år kommer vi ganska snart att ha ett nät av gång- och cykelvägar i kommunen till gagn för alla som bor här, för våra fritidsboende och inte minst för turistnäringen.

Jag kan tänka mig att betala betydligt mer än 225 kronor per år för att få till stånd ett sådant nät av gång- och cykelvägar.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel