Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Busstrafiken slår nya rekord

92 procent nöjda kunder. Nobina som kör bussarna i Norrtälje slår alla tiders rekord inom SL-trafiken. Samtidigt laddar bolaget för årets intensivaste trafikhelg.

Annons

Midsommar. Då invaderas Roslagen av sill- och leksugna.

– Det är ett enormt tryck över hela helgen. Vi sätter in extrabussar och har två motorcyklar som rullar längs E 18 för att rapportera om köerna, säger Daniel Brinck, Nobinas trafikområdeschef i Norrtälje.

Belastningen är som störst i dag, torsdag. På eftermiddagen dagen före midsommarafton i fjol rullade fullsatta bussar mellan Stockholm och Norrtälje var tredje minut.

Inför årets storhelg har Nobina förstärkt med 20 extrabussar varav de flesta går på linjerna 676 och 639. Företaget har även personal på plats vid Norrtälje busstation, Campus Roslagen, Danderyds sjukhus och Tekniska högskolan.

– De hjälper resenärerna att hitta rätt. Dessutom delar vi ut dricka och tablettaskar, säger Daniel Brinck.

Den extra servicen kanske lyfter kundnöjdheten ytterligare. Resenärerna i Norrtälje är redan de som ger kollektivtrafiken i länet högst betyg.

I mars i år uppmättes kundnöjdheten i Norrtälje till 92 procent, nytt rekord i SL:s historia. Det tidigare rekordet var 90 procent och noterades i Norrtälje i december förra året.

– Det är glädjande siffror för oss, säger Daniel Brinck.

Nyheter i hösttidtabellen (från 18 augusti)

Linje 686 mellan Norrtälje och Kista går via Arninge.

Linjerna 676, 639 och 696 stannar på följande hållplatser: I båda riktningarna för av- och påstigning vid Roslags Näsby, Danderyds sjukhus, Frescati (endast mot Tekniska högskolan), Universitetet norra och södra samt Albano. Mörby centrum trafikeras endast mot Tekniska högskolan och endast för avstigning. Roslagstull trafikras endast mot Rimbo/Norrtälje och endast för påstigning.

Nobina, som kör bussarna i Norrtälje, har SL-trafikens nöjdaste kunder. Bäst betyg får personalens körning och bemötande samt utförd trafik. 99,96 procent av alla turer körs som planerat.