Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Boende på Esplanaden störs av ökad biltrafik

Västra vägen har inneburit att det ansträngda trafiklandskapet i Norrtälje stad ritats om. Men reaktionerna är inte enbart positiva. – Förr var det tyst, nu kan vi inte längre ha fönstrena öppna, säger Marianne Holgers, boende på Esplanaden.

Annons

Det tog 70 år. Så i år den 6 juni öppnade Västra vägen. Trafikstockningarna i Norrtälje stad lättade; på sina ställen har trafiken halverats (se fakta).

Bygget sammanband Esplanaden med Västra vägen – detta för att underlätta för trafiken till och från Norrtälje sjukhus.

Men Esplanaden har också i praktiken nu blivit en genomfartsled för den som snabbt vill ut på Västra vägen och inte vill köra bort till södra eller norra infarten.

Det har Marianne Holgers som bor på Esplanaden fått erfara i en kombination av trafikbuller och högsommar.

– Nu har det varit så varmt att vi har inte kunnat stänga fönsterna. Men att ha stängda fönster löser inte problemet, det brusar ändå hela tiden, berättar hon.

Esplanaden möjliggör för ambulansen att komma direkt ut på motorvägen utan att behöva åka genom staden. Den öppningen drar också polisen nytta av.

– För vår del blir det att vi använder den mer, det blir närmare, säger Mikael Södergren, stationsbefäl vid Norrtälje närpolisstation, men invänder också:

– Det är ingen ultimat väg, förut var det huvudled men nu gäller högerregeln. För allmänheten som kommer från Västra vägen in på Esplanaden blir hastigheten lätt för hög.

Kommunen har inte mätt trafiken på Esplanaden, men enligt mätdata från andra mätpunkter i staden verkar det som om trafiken ökat på Eplanadens västra del, men minskat på den östra.

För att få trafikbilden att klarna kommer en ny trafikmätning att genomföras under sju dagar i september där också Esplanaden ingår.

Tom Johansson, biträdande chef vid gatu- och parkavdelningen säger att åtgärder blir möjliga först efter att den insamlade datan analyserats:

– Det är lite tidigt att uttala sig nu. Men om Västra vägen medför trafik som inte ska åka på Esplanden så kommer vi att strypa den, genom att skylta bättre, eller genom att göra fysiska hinder.

Trots att det kan bli aktuellt med akuta åtgärder på vissa sträckor i Norrtälje stad beräknas den permanenta effekten av de nya väglösningarna visa sig först efter två år.

Men för Marianne Holgers och hennes man verkar trafikanternas nya körvanor uppenbara redan nu. Härom dagen genomförde de själva en spontan, ovetenskaplig mätning:

– Jag och min man räknade till 55 bilar på tio minuter, och då var det söndag klockan 13. Förr hörde vi då och då en ambulans, då sa vi: ”Oj, där var det bråttom.