Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Även föräldrarna har ett mycket stort ansvar

Jan Jönsson, rektor i Norsborg, skrev för en dryg månad sedan en debattartikel i Svenska Dagbladet. Han hade tröttnat på att elevernas föräldrar tycktes strunta i skolan.

Annons

Ett tydligt exempel på detta var att eleverna var så mycket borta från skolan på grund av semesterresor. Och även om han avslog ansökningar om långa ledigheter så valde de flesta föräldrarna att resa ändå.

Ett annat av hans exempel var att föräldrar till lågstadiebarn allt oftare kommer med barnen när det har gått 20-30 minuter av lektionen. När lärarna kontaktade föräldrarna om detta ringde dessa till rektor och klagade på att de besvärades med småsaker.

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) meddelade i tisdags att han kommer att tillsätta en ny utredning. Den skall handla om ordning och reda i skolan och göras av Metta Fjelkner, tidigare ordförande i Lärarnas Riksförbund. Hon skall vara klar den 1 juli i år, och komma med förslag till åtgärder som kan bidra till mer ordning och reda i klassrummen.

Enligt Jan Björklund tillsätts utredningen eftersom den senaste Pisa-undersökningen visar att klassrumsklimatet är sämre i Sverige än i OECD som helhet. Enligt Jan Björklund är detta en av orsakerna till att svenska elever får allt sämre resultat.

Det har han helt rätt i. Om elever stör på lektionerna, kommer för sent, inte har med sig böcker, pennor eller skrivblock, eller sitter och surfar på sin mobil är det svårt för läraren att skapa en bra studiemiljö. Ännu värre är det givetvis när elever inte ens är där, antingen för att de skolkar eller för att de är ute och reser med sina föräldrar.

Delvis borde dessa problem kunna minska med tydligare regler. Det kan till exempel inte vara rimligt att eleverna får använda sina mobiler på lektionstid, eller att skolan inte reagerar när elever ständigt kommer för sent.

Men det är också en attitydfråga från föräldrarnas sida. Om de tar långa semestrar mitt i skolterminen, och struntar i att rektorerna avslår barnens ledighetsansökningar, så sänder det en tydlig signal till barnen: skolan är inte viktig. Samma signal sänds när föräldrarna kommer med sina lågstadiebarn för sent till lektionerna. Och då är det inte så konstigt att en del barn struntar i skolan och ägnar sig åt annat på lektionerna än att försöka lära sig något. Då är det inte heller förvånande att Pisa-undersökningen visar att 15 procent av de svenska eleverna tycker att skolan är bortkastad tid.

Jan Björklund har pratat om ”ordning och reda” i skolan i många år. Men trots att han varit ansvarig minister i sju år har inte ordningen blivit bättre. Det är ett pinsamt misslyckande.

Men ansvaret ligger inte bara hos honom och andra politiker. Även föräldrarna har ett mycket stort ansvar. Så länge som många av dem tycker att semesterresor är viktigare än barnens skolgång, så länge lär ordningsproblemen i den svenska skolan fortsätta.