Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snart krävs din underskrift för att sälja via telefon: "Äldre råkar illa ut – inte acceptabelt"

Regeringen vill göra tillvaron svårare för oseriösa telefonförsäljare. Nu vill man att konsumentskyddet stärks genom införandet av krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning.

Annons
Foto: TT

Regeringen har lämnat en så kallad lagrådsremiss om sitt förslag som ska granskas av lagrådet. Därefter kan en proposition läggas för senare beslut i riksdagen.

Förslaget innebär att den överenskommelse försäljaren och köparen nått ska skickas via exempelvis mejl, post eller sms till och undertecknas av köparen.

"Konsumentproblem vid telefonförsäljning har varit en följetong under en längre tid och det är hög tid att stärka konsumentskyddet på området. Jag är väldigt glad att regeringen nu kan lägga fram förslag som på allvar förbättrar situationen för konsumenter vid telefonförsäljning", säger finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund (MP) i ett pressmeddelande.

Regeringen vill skydda konsumenter som kan uppleva att säljsamtal är pressande eller de tagit förhastade beslut. Framför allt värnar man om äldre personer, som kan vara en måltavla för oseriösa säljare.

"Att äldre personer och andra som är särskilt utsatta råkar illa ut vid telefonförsäljning är inte acceptabelt. Genom förslaget stärker vi nu konsumenters förutsättningar att fatta genomtänkta beslut när de blir uppringda av försäljare på telefon", säger biträdande justitieministern Heléne Fritzon i pressmeddelandet.

Den 1 september i år föreslås lagändringen träda ikraft.

Mer läsning

Annons