Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den digitala mötesplatsen #kandulova är basen för vår journalistik inför höstens val

Annons

Om några månader är det dags för val i Sverige.Planeringen är redan i gång på nyhetsredaktionerna i Sverige.Vi kommer inte att lägga tonvikten på olika politiska utspel.Vi kommer att fokusera på de frågor som allmänheten tycker är viktigast.Två månader före valdagen, 9 juli, öppnas vår digitala valtjänst #kandulova. Den kommer att bli basen i vår valjournalistik i alla publiceringskanaler.

Under valet 2014 arbetade jag på en annan tidning inom det medieföretag vi tillhör, Mittmedia.  Det var då tjänsten #kandulova lanserades för Mittmedias dåvarande tidningar.Läsarna uppskattade den tjänsten enormt mycket.Politikerna hade fullt upp med att svara – och det blev också väldigt tydligt vilka som inte svarade i alla 52 kommuner som tjänsten fanns tillgänglig.Efter valet 2014 är vi numera också en del av Mittmedia. Därför lanserar vi tjänsten även på våra sajter. Konceptet har utvecklats ytterligare och jag är övertygad om att denna tjänst, som bland annat nominerades till Stora Journalistpriset, kommer att bli en succé på nytt.

Debattklimatet i Sverige år 2018 är infekterat. Inte minst i sociala medier har tonen blivit råare. Jag befarar att det på många sätt kan bli en smutsig valrörelse. Det finns många som vill påverka valutgången, inte minst genom påverkanskampanjer och spridande av falsarier.Det bästa sättet är att möta detta genom trovärdig och bra journalistik – och det bästa sättet är också att möta detta genom att låta allmänhetens frågor stå i fokus.

#Kandulova är ett koncept på att läsarna ställer frågor till politiker i de respektive kommunerna. Alla som vill kan delta. Både frågorna och svaren från politikerna är öppna att läsa. Mittmedias redaktionelle chef, Carl-Johan Bergman, sammanfattar tjänsten väl när han kallar den ”som ett stort torgmöte mellan politiker och läsare.”I den digitala mötesplatsen ställer läsaren en fråga till politikerna som inleds med just orden ”kan du lova”. Till exempel: ”Kan du lova att det byggs en ny idrottshall i kommunen”. När frågan är ställd får de respektive partierna gå in och svara på frågan. 

Vi kommer därefter att göra journalistik kring de frågor och svar som ges, detta kommer att publiceras i tidningen och våra digitala kanaler. På så sätt kommer alla väljare att få en bra vägledning kring vilka frågor som är de hetaste i de olika kommunerna – och vilken inställning politikerna har till dessa frågor.

Sedan tidigare har jag berättat att vi säger nej till opinionsundersökningar inför valet. Det innebär dels att vi inte gör några egna opinionsundersökningar, dels att vi inte gör någon journalistik som är baserad på opinionsundersökningar som andra gör.Jag anser att det är så mycket bättre att lägga kraft på den journalistik som är så mycket mer trovärdig.Att bygga journalistik enbart på politiska utspel eller presskonferenser är ingen bra modell.Den bästa journalistiken utgår från läsarna.Därför är #kandulova ett så bra och lyckat koncept och därför kommer #kandulova att bli basen i vår journalistik inför valet.9 juli lanserar vi tjänsten.

Daniel Nordström, chefredaktör och ansvarig utgivare för Mittmedia Västmanland och Stockholm.

Mer läsning

Annons