Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alla patienter ska kunna dra nytta av digitaliseringen

Annons

Vården står inför mycket stora förändringar och utmaningar. Den digitala förändringsresan har bara påbörjats. Lena Ringstedt från Afasiföreningen talar i en debattartikel om att alla ska kunna hoppa på det digitala tåget, den synpunkten delar även jag.

I ett första steg har Stockholms läns landsting infört möjligheten att ge alla patienter möjligheten att nå sin vårdcentral via nätet. Vårdmötet kan numera även ske digitalt via en app hos din egen husläkare, något som blir en stor tillgänglighetsförbättring för alla patienter – kanske mest för de mest sjuka, kroniker och patienter med afasi.

Vården har en lång digital resa att göra. De digitala tjänsterna behöver utvecklas så att de är enkla att använda oavsett teknikvana eller funktionsnedsättning, och bli en helt naturlig del av vårdutbudet. De patienter som inte kan eller vill använda ny teknik kommer aldrig tvingas till det, men alla som vill ska alltid ha möjligheten. När allt är på plats kommer det att betyda att patient och vårdgivare kan kommunicera enklare och snabbare. Det gynnar alla patienter, framförallt de med störst vårdbehov, när enklare ärenden kan skötas på nätet istället för att belasta vanliga besökstider eller skapa onödiga telefonköer. I dag går mycket av vårdtiden till administrativt krångel.

Besökstiden behöver kunna ökas när så krävs. Arbetsuppgifter som kan automatiseras och utföras med digitala hjälpmedel kan ersätta föråldrade arbetssätt. Det ska frigöra mer tid för sjukvårdspersonal att ägna åt patienterna med till exempel afasi. Det är min vision – mer patienttid och nollvision för administrativt krångel.

De digitala hjälpmedlen och nya arbetssätten ökar stadigt inom vården, men dessvärre återstår en samordning och lagstiftning för en verklig digital omställning på nationell nivå. Det finns en större enighet i frågan nu än tidigare, men det kvarstår en hel del att göra.

I Stockholms läns landsting går vi i bräschen för att införa ett modernare arbetssätt inom vården, och gör stora investeringar i ny teknik men också i utvecklingen av själva vården. Vissa satsningar bör landstingen kunna göra gemensamt, till exempel samordning av teknisk standard. Andra digitala lösningar behöver byggas lokalt. Norrtälje ligger i den nationella frontlinjen genom Tiohundras omfattande satsningar på att förbättra vården med digitala verktyg.

Som liberal landstingspolitiker är jag också en förespråkare av att de som behöver och önskar får en namngiven, ansvarig läkare. Det innebär bättre kontinuitet i vården när patienten får träffa samma läkare och underlättar att bygga förtroende. För att få till tätare dialog med patienterna behöver läkaren smartare teknik, fler kommunikationsvägar och ett effektivt administrativt stöd.

Bra digitala verktyg gör vården bättre, men det behövs också fler medicinska sekreterare och andra som kan avlasta. Läkare och sjuksköterskor måste få mer tid för patienterna. Det gagnar patienter med afasi, och alla andra patienter inom vården.

Daniel Forslund (L), innovationslandstingsråd

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons