Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

506 kunder utan fast telefoni efter åska

Blixtar och dunder har ställt till det för Telia och felanmälningarna strömmar in. Nu meddelar företaget att det kan ta lång tid innan tonen är tillbaka i luren.

Sommarens åskoväder har varit utöver det vanliga och flera har blivit utan fast telefon och internet efter ovädren. Telia Sonera gör prognoser för hur många felanmälningar som kan väntas och styr beredskapen efter prognoserna. Men i sommar var inte företaget beredda.

Under måndagsmorgonen var 506 av Telia Soneras kunder i Norrtälje kommun utan fast telefoni. I hela Stockholms län, Norrtälje inkluderat, hade 3 456 kunder felanmält.

– Det är all-time-high i antalet felanmälningar och det har blivit ett bekymmer för oss, säger Hans G. Larsson, informationsansvarig vid Telia Sonera.

På grund av de många felanmälningarna har företaget gått ut med en varning på sin hemsida om förlängda svarstider.

– Normalt lagas ett fel inom tre helgfria vardagar i Stockholms län. Nu kan man räkna med ytterligare sju dagar, säger Hans G. Larsson.

Att åskan även har slagit ut många kunders internet medför mer problem för Telia Sonera. Den trådlösa router som används för bredband och digitalteve är nämligen helt slut för tillfället.

– Vi räknar med två till tre veckors leveranstid för dem.