Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

2017 blir elbilens år i Norrtälje kommun

Efter tre år kommer nu kommunens efterlängtade elbilssatsning långsamt igång. Leif Söderbäck, Norrtälje kommuns energisamordnare, är delaktig i arbetet och berättar mer om förberedelserna.

För nästan tre år sedan motionerade Miljöpartiets gruppledare i kommunfullmäktige, Ingrid Landin, för en utbyggnad av laddinfrastrukturen. När NT rapporterade om läget berättade hon att "Norrtäljeborna kan förvänta sig fler laddstolpar under mandatperioden".

Nu har arbetet kommit i rullning och Leif Söderbäck, energisamordnare vid Norrtälje kommun, har precis träffat ledningsgruppen i kommunen som ansvarar för planeringen. Förarbetet till en "laddningsinfrastruktursplan" har nu påbörjats, vilken förväntas bli klar i vår. Dessutom ska tre bilar i kommunens fordonsflotta bytas ut mot elbilar alternativt laddhybrider inom kort.

– När planeringen är klar ska allt upphandlas och läggas ut på entreprenad, installationerna påbörjas tidigast under hösten. Troligtvis byggs minst en semisnabb laddare i respektive tätort: Rimbo, Älmsta och Hallstavik, samt två till tre stycken i Norrtälje. Tanken är att de ska byggas i anslutning till etablerade knytpunkter som livsmedelsaffärer där folk stannar på vägen, säger Leif Söderbäck.

Semisnabba laddstationer finns det idag endast en av i Norrtälje. Den ligger uppe vid Campus Roslagen. Men i höst kommer det alltså finnas tre eller fyra gånger fler inom Norrtälje stad.

Leif Söderbäck har även tittat närmare på hur man kan omvandla de bilvärmare som ofta redan finns på parkeringar. Bostadsrättsföreningar har ofta dessa uppsatta inför kalla vintrar.

– Det går att säkra upp och ta bort timers från motorvärmare, det är inte jättesvårt att göra, ofta måste man byta bort kablaget där fram. Det är bara att dra lite nya trådar i rören, säger han.

Kommunen tänker dock inte gå in och bestämma direkt över föreningarna. Istället kommer de att informera om klimatklivet, där upp till 50 procent av kostnaden kan täckas av staten vid utveckling av elbilsinfrastruktur. Utöver detta vill de även gå ut med information om hur bostadsrättsföreningar själva enklast kan gå till väga för att kunna erbjuda laddning.

På frågan om det verkligen räcker för att föreningarna skall agera svarar han.

– De blir nog tvungna. De kommer att få ett så stort tryck från sina hyresgäster som undrar var de kan ladda sina nyinköpta elbilar.

Han tror nämligen att marknaden kommer att explodera med elbilar inom en snar framtid. Med effekten att många boende hör av sig med klagomål när laddplatser inte erbjuds av de större föreningarna.

FAKTA Elbilar:

I Norrtälje: 16 elbilar och 39 laddhybrider. Totalt 55 stycken.

I Stockholm: 1676 elbilar och 5808 laddhybrider. Totalt 7484 stycken.

Över hela landet: 9272 elbilar och 18 836 laddhybrider. Totalt 28108 stycken.

Forskning visar att elbilar står för mindre utsläpp än bensin och diesel.

Antalet elbilar beräknas under 2017 nästan dubbleras från 28 108 till 48 405 stycken.

Fortsätter trenden har vi strax under en miljon elbilar 2030.

LÄS MER: Ökade möjligheter att välja miljösmart