NT:s genomgång visar att en stor omsättning av oskattade pengar swishas till gruppens förare, flera har indragna körkort och många av förarna är dömda för en rad trafikrelaterade brott.
Ingen av förarna innehar heller taxi-legitimation.
Hur tryggt är det egentligen att sätta sig i en av de här bilarna?
Många som läser den här krönikan har högst troligt åkt med någon av förarna eller känner någon som valt att åka med förare som erbjuder skjuts via den här aktuella Facebook-gruppen.
På kvällar och helger svämmar gruppen över när det kommer till meddelanden från FB-medlemmar om att få åka med.
Gruppen har över 6600 medlemmar och bara i februari skrevs 340 inlägg, visar NT:s granskning.
Jag har tidigare vidrört det här med kraften i sociala medier, polarisering och desinformation i en krönika med rubriken: ”NT:s jobb är att granska - lägg ner hatet på nätet”.
Annons
Annons
Facebooktrådar, diskussioner, inlägg och uppstart av olika grupper tar olika vägar för dig som användare.
Det skapas sanningar utan att fakta respekteras.
Det skapas grupper, som växer så pass mycket, att det här med svarttaxi känns okej.
Norrtelje Tidnings kartläggning visar på just det här och vilka som egentligen är medlemmar i gruppen med koppling till yrke och samhällsroll.
Norrtelje Tidning vill alltid ge läsarna så många svar som möjligt inom ett ämnesområde och vi vill föra fram det som inte alltid är känt i ljuset.
Den här svarttaxigranskningen kommer väcka en hel del frågor om hur en FB-grupp kan ta kommandot över en stor del av invånarnas resor i kommunen - och vad människor faktiskt bidrar till när de startar upp en konversation med någon av förarna - och kommer överens om pris och upphämtning.

Norrtelje Tidning vill alltid ge läsarna så många svar som möjligt inom ett ämnesområde och vi vill föra fram det som inte alltid är känt i ljuset.
Bild: Lina Sköld
Inom ramen för vårt journalistiska och granskade arbete åkte Norrtelje Tidning med en av förarna och betalade för resan.
Detta beslut bygger på granskningens utformning och arbetsmetod och är inom ramen för det journalistiska uppdraget - enligt den bedömning vi valt att göra.
NT vill helt enkelt ge invånarna en helhetsbild av svarttaxiverksamheten i kommunen och det faktum att detta urvattnar möjligheter för lagliga alternativ att ta större plats.
Annons
Granskningen visar också fortsatt att utbudet av taxibilar är fortsatt svagt i kommunen, något vi tidigare rapporterat om i den omtalade reportageserien Taxi, var god dröj.
I den här nya taxigranskningen kan Norrtelje Tidning visa att FB-gruppen ”Vem kör i Roslagen” blivit viktigt för människor så att vardags- och nöjeslivet ska gå ihop.
Är det verkligen rätt?
Och vad händer nu?