Jag vill tacka Socialdemokraterna Jens Sjöström och Stefan Johansson för svaret på min tidigare debattartikel. Med de senaste fyra årens färdtjänstnämndsarbete färskt i minnet vet jag ju att vi över alla partigränser i grunden vill det bästa för färdtjänstresenärerna här i Stockholms län.
Verksamheten kan dock bara fungera genom bra och väl förvaltade avtal med taxibranschen. En bransch som drabbades hårt under pandemin. Även om region Stockholms användande av färdtjänsttaxi för hemtestleveranser och patienttransporter på många sätt räddade taxinäringen under pandemin. Stockholms läns taxibransch är generellt mindre sargad än i övriga landet nu efteråt. Men det finns fortfarande en pandemirelaterad taxibrist att tampas med.
Annons
Trots detta och annat, har vi i den tidigare färdtjänstnämnden lyckats förvalta och utveckla region Stockholms unikt omfattande verksamhet väl de senaste åren. Med beställningsmöjlighet dygnet runt, högkostnadsskydd, resegaranti, trappklättring med mera.
Annons
En verksamhet med det utbudet och en omfattning på drygt 10 000 enskilda taxiresor om dygnet kräver en hel del av de ansvariga. I det sammanhanget ska det bli intressant att se utfallet av de utredningar om ”auktorisationsmodell” som aviseras. De förklaringar till vad detta avses innebära jag hört från bland annat Socialdemokraterna tidigare har beskrivit ett hypotetiskt system som inte har några som helst möjligheter att fungera i verkligheten.
Att upphandla en så stor verksamhet bestående av enskilda taxiresor som region Stockholms färdtjänstsystem är en konst. En konst som regionens trafikförvaltning, nu senast under färdtjänstnämndens politiska ledning, förfinat mer och mer. Därför kan åtminstone jag, oaktat alla farhågor om vad regionens vänsterstyre riskerar ställa till med i färdtjänstverksamheten, vila lite i att det nya styret i alla fall fått ett riktigt bra nytt färdtjänst- och sjukreseavtal i present av oss den tidigare majoritetens färdtjänstnämnd.
Så allt tal om ”nystart” till trots, så är ändå mitt råd till det nya styret att för färdtjänstresenärernas skull fokusera på att förvalta det administrativa och avtalsmässiga dukade bord de fått i present. Tack vare den tidigare färdtjänstnämnden startar verksamheten 2023 med de bästa möjliga förutsättningar. Jag bjuder vänsterstyret på det, det har ju ändå nyss varit jul.
Fredrik Wallén (KD), Ordförande i Färdtjänstnämnden, år 2018–2022