Annons

Annons

Annons

Norrtälje söder om ån

Insändare
Onåbar Norrteljeport - utan bil

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Det behövs bättre bussförbindelser till Norrtäljeporten

Bild: Ebba Kulneff

Annons

I NT läser jag om “glada” rospiggar på Kjell och C:o invigning. Det är vi nog en del som känner oss tämligen utestängda från. 

Staden Norrtälje växer och särskilt Norrteljeporten attraherar allt fler verksamheter. Men det är inte lätt komma runt i staden om man inte är bilburen. Nu är det dags att börja tänka på dem som inte har bil, inte kan, inte vill, inte får köra bil. 

Annons

Stadsbussarna är nog bra om man är pendlare och ska med 676/677 eller har ärende i centrala stan. Men om man vill ta sig till de tre handelsplatserna blir det knepigare.

Annons

Det finns förvisso mycket att göra åt kollektivtrafiken i kommunen, det handlar om att kommunen bestämmer sig för att ägna det sitt intresse inte bara när SL hotar med indragningar.

Särskilt Norrteljeporten är svår att nå. Turtätheten kan bli bättre och  åtkomsten från fler delar av staden underlättas om linje 657 förlängs från nuvarande ändhållplats Campus Roslagen några hundra meter till en hållplats bakom Coop eller rentav två hållplatser (till Stadsmissionen).

Då skulle det i samverkan med 656 (som går genom området varje timme) finnas en buss varje halvtimme och vi som bor i östra stadskärnan, Hamnen, Kvisthamra och Flygfältet skulle utan bil och utan komplicerade byten kunna tas oss till Norrteljeporten, kanske även faster Agda från Spillersboda lättare kommer till handelsplatsen utan lång väntetid vid Campushållplatsen. 

Jag tror till och med att det skulle bli fler resande på den annars tomma bussen. Idag går 676:an oftare till Arninge Centrum än bussen till Norrteljeporten! Vad tycker ni företagare i Norrteljeporten om det? Agera ni också för bättre nåbarhet! 

Det finns förvisso mycket att göra åt kollektivtrafiken i kommunen, det handlar om att kommunen bestämmer sig för att ägna det sitt intresse inte bara när SL hotar med indragningar. Alternativet är förstås att man har sådan turtäthet på alla stadsbussar, minst var 30:e min (som i exempelvis Enköping), även dagtid, så att eventuella byten i  centrum inte upplevs obekväma. Men det är tankar för en avlägsen framtid , till dess får man “lappa och laga”.

Per-Erik Sjöberg

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan