Annons

Annons

Annons

Norrtälje 400 år

400-årsskyltarna förvirrar – men kommunen är nöjd: ”Superkul”

En åtta som vilar i en bokhylla? Eller två glasskulor i en strut? De nya skyltar som ska uppmärksamma Norrtälje 400 år väcker uppståndelse bland stadsborna. Vilket kommunen bara är nöjd med.

– Det är superkul att loggan uppmärksammas, säger kommunens presschef Lars Lindberger.

Text: 

Norrtälje kommuns presschef Lars Lindberger är nöjd med den grafiska profilen.

Bild: Måna Jonsson Roos

Annons

Inför Norrtäljes 400-årsjubileum har kommunen låtit en kommunikationsbyrå ta fram en grafisk profil att använda på till exempel brevpapper, digitala medier och skyltar. Loggan visar en siluett av Norrtälje, sloganen ”Norrtälje – då, nu och framåt 1622–2022” och så siffrorna 400 skrivna stort överst. Men nu visar det sig att flera personer på sociala medier läser av nollorna i 400 som en stående åtta när de ser loggan på skyltar i Norrtälje stad.

Annons

Annons

Vrider man loggan 90 grader ser nollorna lite ut som en stående åtta. Bakom designen står kommunikationsbyrån Berg kommunikation.

– Logotypen är egentligen inte framtagen för att läsas uppifrån och ner eller nerifrån och upp utan den är framtagen för brevpapper och skyltar i liggande form. Men när den hamnar på en flagga så här vrids logotypen 90 grader och det ser ut som en åtta, säger Lars Lindberger och tillägger:

– Det ska se ut som 400 och jag tror också de allra flesta ser det så.

Loggan som den ser ut rättvänd.

Själv är han nöjd med logotypen och han framhåller också hur roligt det är att den alls får uppmärksamhet.

– Att folk ser, funderar och tycker något om skyltarna innebär att den når ut vilket ju är syftet med den – och då har vi nått vårt mål. Det hade varit värre om ingen hade brytt sig om den, säger han.

Enligt Lars Lindberger kostade den nya grafiska profilen cirka 25 000 kronor att ta fram.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan