Annons

Annons

Annons

Norrtälje

Debatt
Vi välkomnar alla som vill förbättra färdtjänsten

Text

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Reidar Carlsson skriver på ledarplats att kundval inom färdtjänsten är en bra idé. Då det är vi sverigedemokrater som varit pådrivande i Region Stockholm för att införa detta delar vi den hållningen.

Den förlegade avtalsmodellen har gjort att oattraktiva avtalsområden undviks och att resenärer inom dessa områden alltför ofta får vänta i timmar innan de kommer någon färdtjänst, skriver Roland Johansson, Andrea Kronvall och Britt-Mari Canhasi. Foto: Helena Landstedt, TT.

Att Socialdemokraterna har börjat diskutera införandet av en auktorisationsmodell eller ett kundvalssystem inom färdtjänsten är något nytt. Varken de eller något annat parti har nämligen visat något som helst intresse för förslagen när vi tagit upp dem de senaste åren. Allra minst allianspartierna som sitter i majoritetsstyret, inte heller Liberalerna som påstås ha drivit denna politik under tiotals år. Det kan tyckas märkligt att de partier som påstår sig driva frågan om kundval inom färdtjänsten inte röstat för den när möjlighet getts.

Annons

Annons

Systemet som det ser ut i dag gynnar endast Region Stockholm, åtminstone ekonomiskt, genom att de bolag som är redo att ta emot minst ersättning för färdtjänstkörningar vinner upphandlingarna. Den förlegade avtalsmodellen har gjort att oattraktiva avtalsområden undviks och att resenärer inom dessa områden alltför ofta får vänta i timmar innan de kommer någon färdtjänst. Avtalet gör att vissa taxibolag hellre tar en bot på 500 kronor än att ta en körning i dessa områden. Att ett taxibolag får betala en bot hjälper ju tyvärr inte den resenär som blivit utan sin resa.

Att införa kundval inom färdtjänsten är något som skulle gynna alla. Färdtjänstresenärerna får ett större utbud av olika bolag att välja mellan. I många fall, som i Norrtälje, skulle lokala bolag kunnat innefattas som kan närområdena bättre än chaufförer från Stockholm. Fler bolag får möjlighet att få köra färdtjänst vilket ökar konkurrensen medan Region Stockholm har större kontroll då man lättare kan avsluta ett kontrakt med bolag som inte håller kvaliteten eller andra delar av avtalet.

Det har förvånat oss att de forna allianspartierna i Region Stockholm inte har velat se kundval för färdtjänstresenärerna utan att de i stället har försvarat den förlegade avtalsmodellen trots sina uppenbara brister. Samtidigt har Socialdemokraterna valt att på sista tiden uttrycka stöd för vår politik om fritt val inom färdtjänsten, något som Reidar Carlsson också anser vara anmärkningsvärt.

Annons

Vi välkomnar dock alla partier och politiker som vill stödja vår politik. Prestige är inte viktigt för oss, utan det viktigaste är att situationen blir bättre för våra färdtjänstresenärer – att kvaliteten inom färdtjänsten höjs och att ingen lämnas på gatan i timtals väntan på sin färdtjänstresa. Det går att göra det bättre, det måste bli bättre.

Roland Johansson (SD), färdtjänstansvarig Region Stockholm

Andrea Kronvall (SD), oppositionsråd Norrtälje

Britt-Mari Canhasi (SD), sjukvårdspolitiker Region Stockholm

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan