Annons

Annons

Annons

Annons

Norrtälje

Debatt
Både resenärer och personal förlorare när färdtjänst säljs ut

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Vänsterpartiet vill att tydligare och hårdare krav på färdtjänstföretagen införs, och att regionen på sikt arbetar för att ta tillbaka trafiken i egen regi, skriver företrädare för Vänsterpartiet.

Bild: Tomas Karlsson

Annons

Den blågröna majoriteten har förlorat kontrollen över färdtjänsten Stockholm, och tillåtit stora problem med förseningar och osund arbetsmiljö att växa fram i regionens ytterområden. Vänsterpartiet vill att tydligare och hårdare krav på färdtjänstföretagen införs, och att regionen på sikt arbetar för att ta tillbaka trafiken i egen regi.

Den senaste tiden har det kommit flera larm från resenärer om stora problem inom färdtjänsten. Det handlar om bilar som inte dyker upp trots bokade tider, och långa förseningar. Den pågående pandemin gör situationen extra allvarlig, då många är helt beroende av färdtjänsten för att kunna ta sig till bland annat sjukhusbesök.

Problemen är som störst i Stockholms ytterområden, som i Södertälje och på Ekerö. I Norrtälje har det gått så långt att den moderata ordföranden för Kommunalförbundet för sjukvård och omsorg, Olle Reichenberg, säger att måttet snart är rågat och att man överväger att riva upp avtalet med entreprenören.

Annons

Annons

Vänsterpartiet i Region Stockholm håller med om att situationen är ytterst allvarlig. Tyvärr verkar Olle Reichenbergs partivänner i regionen inte ha insett allvaret.

Strax innan jul inledde regionen en ny upphandling av färdtjänsten i Stockholm, ett beslut som Vänsterpartiet reserverade sig mot. Vi har sett att situationen förvärrats gradvis, och dagens problem är resultatet av det blågröna styrets politik. Vid varje upphandling pressar företagen arbetsvillkoren till det yttersta för att vinna avtalen och maximera sina vinster. Det går ut över både personal och resenärer. Att täppa till kryphålen i upphandlingarna är viktigt, men också svårt för att inte säga omöjligt. Därtill kräver uppföljning av avtalen stora resurser.

Vänsterpartiet har tidigare krävt att om upphandlingarna ska fortsätta borde tydliga incitament med rejäla bonusar kopplade till hur nöjd personalen är införas. I dag används nöjd kund-index, NKI, men det är hög tid att vi även börjar använda nöjd personal-index, NPI. Vänsterpartiet har även föreslagit krav på förnybara bränslen och energieffektiviseringar i upphandlingarna, som ett steg för att nå regionens miljö- och klimatmål. Tyvärr har majoriteten inte lyssnat på förslagen.

Om Vänsterpartiet styrde Region Stockholm hade vi arbetat för att ta tillbaka färdtjänsten i egen regi. Med egna anställda som kör våra färdtjänstresenärer kan vi garantera sjysta arbetsvillkor och en trygg och säker färdtjänst för resenärerna. Endast så kan vi få till en välfungerande färdtjänst i hela regionen.

Anna Sehlin (V), oppositionsråd i Region Stockholm

Veronica Kallander (V), ledamot i färdtjänstnämnden

Catarina Wahlgren (V), gruppledare i Region Stockholm

Marta Aguirre (V), vice gruppledare i Region Stockholm

Annons

Annons

Till toppen av sidan