Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Norrtälje

Debatt
”Språkförskola” en märklig prioritering av Alliansen

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Det är för oss sverigedemokrater obegripligt och djupt orättvist att det blir föräldrarnas bakgrund som avgör hur mycket barnet får gå på förskolan, skriver Andrea Kronvall. Foto: Gorm Kallestad, TT.

Annons

Alliansen i Norrtälje kommer under 2022 att införa så kallad ”språkförskola” för nyanlända barn. Åtgärden är intressant tänker nog många (inklusive undertecknad) då bristande integration och låga kunskaper i det svenska språket hos nyanlända är ett känt problem.

Vad innebär då ”språkförskola” i praktiken? Efterforskningar visar att nyanlända föräldrar, oavsett om de är föräldralediga eller arbetslösa, kommer att erbjudas möjligheten att ha sina barn på förskolan på heltid, det vill säga upp till 40 timmar per vecka. Normalt får föräldrar vid ovan nämnda omständigheter ha sina barn på förskolan max 20 timmar per vecka. Språkförskola innebär alltså inte att några speciella språkutvecklande insatser görs, utan bara att förskolan utvidgas från 20 timmar till 40 timmar per vecka.

Annons

Annons

Till saken hör att när Socialdemokraterna under våren 2021 föreslog att samtliga arbetslösa och föräldralediga i kommunen skulle få utökade möjligheter att ha sina barn på förskolan i fler timmar motsatte sig alliansföreträdare detta kraftfullt. Även vi sverigedemokrater ansåg att 20 timmar fortsatt skulle gälla, vilket också blev beslutet.

I tjänsteutlåtandet till S-förslaget kan man bland annat läsa:

”Vidare skriver barn- och utbildningskontoret att beslutet om sänka vistelsetiden för barn till föräldralediga och arbetslösa föräldrar från 30 timmar till 20 timmar per vecka har blivit mycket uppskattat bland rektorer och pedagoger på förskolorna. Trycket på förskolorna och barngrupperna har minskat genom att antalet barn som vistas längre tid i verksamheten minskar. Det har förbättrat rektorers möjlighet att planera och organisera verksamheten, det möjliggör mindre barngrupper och det förbättrar arbetsmiljön för personal och för övriga barn med långa schemalagda vistelsetider.”

Samt även:

”Konsekvenserna av att återinföra rätt till 30 timmar förskola för barn till föräldralediga och arbetslösa föräldrar skulle enligt barn- och utbildningskontoret bli mycket negativ för både verksamheten och barnen”

Argumenten mot en utvidgad rätt till förskola är nu tydligen överspelade eftersom Alliansen nu väljer att ge utökade möjligheter (endast) till nyanlända. Det är en satsning som beräknas kosta två miljoner kronor i år.

Annons

Enligt egen utsago går man fram med detta för att nyanlända ska få mer tid att ägna sig åt ”integrationsfrämjande insatser”. Men nyanlända går redan i dag ett så kallat etableringsprogram under sina två första år vilket ligger till grund för att man ska erhålla bidrag och ersättningar. Oavsett om programmet omfattar 20 eller 40 timmar per vecka har man redan i dag rätt att ha sina barn på förskolan under den tiden. Studerar, arbetar eller praktiserar man har man naturligtvis rätt till barnomsorg, oavsett om man är svensk eller nyanländ.

Annons

Dessutom kommer den utökade rättigheten att gälla under fyra år, enligt det svar jag fick på barn- och skolnämndens arbetsutskott nu i januari. Alltså i två år utöver den obligatoriska etableringstiden.

Vår kritik baseras på att beslutet innebär att om ett barn har en föräldraledig eller arbetslös förälder blir det föräldrarnas bakgrund som avgör hur mycket barnet får gå på förskolan. Detta är för oss sverigedemokrater obegripligt och djupt orättvist. Det är rent krasst onödiga särrättigheter för nyanlända. Vi tycker att samtliga föräldrar ska omfattas av ett ändrat eller bibehållet regelverk. Att sedan kalla arrangemanget för ”språkförskola” är ett spel för galleriet.

Hur ska vi då få fler nyanlända barn att lära sig bättre svenska? Kommunen kan börja med informationsinsatser och pusha för att nyanlända barn i högre utsträckning ska delta i befintlig förskoleverksamhet: maximalt 20 timmar om föräldrarna är arbetslösa eller föräldralediga eller upp till full tid vid arbete eller studier.

Samtidigt är det av stor vikt att vi säkrar att svenskan alltid är majoritetsspråket i alla områden och därmed även i skolorna och förskolorna. Vidare måste pedagoger inom skola och förskola behärska svenska språket så att barnen får en god språklig utveckling.

Andrea Kronvall (SD), oppositionsråd

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy