Annons

Annons

Annons

Annons

Norrtälje

Debatt
Låt oss få utveckla Rodengymnasiets estetiska program

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Vi vet att det finns elever som önskar söka estetiska programmet på Rodengymnasiet. Vi är redo för ett omtag, med inriktningen bild och form. Är politikerna och skoltjänstemännen det, frågar Camilla Hermansson och Maria Lindgren.

Bild: Jan Wijk

Annons

På Rodengymnasiet har vi i nuläget två årskurser på estetiska programmet med inriktning estetik och media (ES19 och ES20).

Politiker och skolledning stoppade intaget höstterminen 2021 och sa till oss och eleverna att estetiska programmet inte skulle läggas ned utan att det skulle göras ett omtag med en annan programinriktning läsåret 2022-2023. Efter flera möten och diskussioner samt en enkät till årskurs 9 har vi kommit fram till att inriktningen bild och form med både analoga och digitala kurser är den inriktning vi bör satsa på och som vi tror på.

Frågan är får vi ett omtag – får kommunens ungdomar möjlighet att studera på ett kreativt och högskoleförberedande program? Eller tänker politikerna att programmet ska ”självdö” genom att inte ge oss goda förutsättningar eller tydliga besked? Stoppas intaget även till höstterminen 2023?

Annons

Annons

Vårt öppna hus den 2 december i år var välbesökt och estetiska programmet var intressant för flera ungdomar. Vi lärare och elever från programmet var trots det nuvarande vakuumet engagerade och vi tog väl hand om både elever och föräldrar.

Vi vill som engagerade och erfarna bildlärare lyfta några saker.

Vi får ibland höra: ”Man blir inget på estetiska programmet”. Estetiska programmet är ett högskoleförberedande program. Det är inte meningen att man ska bli något direkt utan plugga vidare, precis som på samhälls-, ekonomi-, teknik- och naturvetenskapliga programmen.

Som stor kommun bör vi erbjuda Norrtälje kommuns ungdomar ett brett utbud av program på vårt enda kommunala gymnasium. Det är långt till Stockholm om man bor i kommunens norra delar.

Estetiska programmet behövs – för blivande elever, för att skolan ska vara levande och för framtida konst-, musik-, design- och kulturarbetare.

Kultur är som bekant viktigt, roligt, intressant – ”Gör människan mänskligare” som Mats Wilzén skrev i en debattartikel i Norrtelje Tidning den 18 augusti i år. Många elever finner ro och tillfredställelse på ett kreativt program där man samtidigt pluggar traditionella ämnen, men där man också får studera och förkovra sig inom sitt intresse och hitta nya möjliga uttryckssätt. Det kan göra att elever bättre orkar med andra ämnen.

Estetiska programmet möjliggör stor personlig utveckling eftersom eleverna arbetar med att hitta sin egen stil när de ska uttrycka sig konstnärligt. Vi lever i ett bildsamhälle så det kan tyckas självklart att ungdomar ska bli medvetna om bilders påverkan samt kunna tolka, analysera och bearbeta bilder och bildmedier.

Annons

Annons

Yrkesutgångarna för estetiska programmet är inte enbart ”konstnär”, ”designer” etcetera utan vi har faktiskt genom åren ”producerat” många lärare, poliser, konstvetare, fotografer, arkitekter (numera måste man läsa till matematik 2b – innan 2011 var två matematikkurser obligatoriskt), florister, speldesigner, serietecknare och faktiskt en filosofie kandidatexamen i matematik. Som sagt: estetiska programmet stänger inga dörrar.

Vi är beredda att utveckla programmet och skapa kontakter med både yrkesliv och utbyte med andra länder. Vi har kompetens och lokaler som bildsal, foto- och filmstudio och radiostudio. Vi har utrustning som glasugn för fusing, drejskivor, datorprogram och kameror.

Vi har engagerade, erfarna och utbildade lärare som har viljan att satsa – nu behöver vi ett positivt besked. Vi vet att det finns elever som önskar söka estetiska programmet.

Vi är redo för ett omtag. Är politikerna och skoltjänstemännen det?

Camilla Hermansson

Maria Lindgren

bild- och medialärare på estetiska programmet Rodengymnasiet

Annons

Annons

Till toppen av sidan