Annons

Annons

Annons

Annons

Mathems leveranser i hemtjänsten

Insändare
Tiohundra: Tack för dina synpunkter om Mathems leveranser i hemtjänsten

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Vårt val av leverantör har gjorts efter en upphandling, där även lokal dagligvaruhandel haft möjlighet att lämna anbud. Det skriver Jesper Kyrk, verksamhetschef för Tiohundras hemtjänst

Annons

Svar på insändaren ”Skamlig hantering av matleveranser”

Hej Carina! Tack för dina synpunkter. Jag beklagar att ni upplever att våra ändrade inköpsrutiner inneburit en försämring.

De kunder som inte har möjlighet att själva ta del av Mathems utbud med hjälp av till exempel surfplatta eller dator, får hjälp av hemtjänsten att göra sin inköpslista precis som tidigare.

Annons

Annons

Självklart ska man också kunna få hjälp att ta emot och packa upp varorna. Om det inte fungerar ber jag dig ta kontakt med hemtjänstpersonalen, eller enhetschefen i det område där din mor bor, så att vi kan titta på vad som gått snett. Du kan också kontakta mig, jag nås enklast via Tiohundras växel 0176-10 100.

När det gäller avsaknaden av kvitto vid själva inköpstillfället håller jag med dig – det är ett problem. Vi har en pågående dialog med Mathem för att om möjligt ordna detta. I de fall beställning görs direkt från Mathems hemsida ser man priserna och totalkostnaden där.

Angående bonus och rabatt så ger Mathem våra kunder en procents rabatt på samtliga varor vid alla inköpstillfällen.

Vårt val av leverantör har gjorts efter en upphandling, där även lokal dagligvaruhandel haft möjlighet att lämna anbud.

Jag vill också poängtera att Tiohundra inte gjort förändringen i avsikt att göra någon ekonomisk vinst – däremot måste vi alltid sträva efter att ha en ekonomi i balans.

Det nuvarande avtalet för oss, och övriga hemtjänstutförare i Norrtälje kommun, innebär att vi får en begränsad ersättning för inköp. Ersättningen räcker inte för att vår personal ska hinna göra inköpslista, åka till affären, handla och därefter åka tillbaka till kunden med varorna.

Annons

Därför har vi behövt hitta en annan lösning, som jag också ser flera fördelar med. Inte minst förbättras arbetsmiljön för våra medarbetare, som slipper många tunga lyft och transporter. Vi behöver inte heller hantera våra kunders pengar, vilket innebär ökad trygghet och säkerhet både för kunder och personal.

Återigen tack för att du berättar om era erfarenheter. Det hjälper oss att bli bättre.

Jesper Kyrk

Verksamhetchef för Tiohundras hemtjänst

Annons

Annons

Till toppen av sidan