Annons

Annons

Annons

Norrtälje

Debatt
Ja, vi vuxna sviker barn och ungdomar

Text: 

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

För någon månad sedan var det en insändare i Norrtelje Tidning, undertecknad Ellie, Nelli och flera, som handlade om att vi vuxna i Norrtälje kommun sviker våra barn och ungdomar. Dessa ungdomar har helt rätt när de anklagar oss. Någon reaktion på sin insändare har de ännu inte fått, märkligt nog.

Ja, vi sviker våra barn och ungdomar, det är bara att erkänna. Vi som arbetar i skolan sviker sedan en längre tid tillbaka genom att finna oss i fler undervisningstimmar, alltför stora klasser och för lite resurser till de elever som verkligen har behov av detta.

Ja, vi sviker våra barn och ungdomar, det är bara att erkänna. Vi som arbetar i skolan sviker genom att finna oss i fler undervisningstimmar, alltför stora klasser och för lite resurser till de elever som verkligen har behov av detta, skriver Birgitta Yttergård. Foto: Jessica Gow, TT.

Annons

I skolans läroplan står det att skolan ska fostra eleverna till demokratiska medborgare. Hur det ska gå till är frågan när elevdemokrati faktiskt bara är en floskel, där elevrådet endast tillåts vara ”tyckare” i oftast ganska obetydliga spörsmål. För oss som arbetar i skolan råder det inte heller någon arbetsplatsdemokrati att tala om, vilket vi och våra fackföreningar finner oss i utan förmåga att göra något åt saken.

Annons

Beslut som gäller skolan tas utan att känna till förutsättningarna som råder i skolan. I Norrtälje med omnejd så byggs det bostäder och kommunen ökar sitt invånarantal varje år, men ännu har inte någon ny skola eller ny förskola byggts.

I många länder måste man prospektera för skola och förskola samtidigt som man planerar för bostäder. Det är självklart kan man tycka, men i Norrtälje bygger och bygger man utan att ha en tanke på att det också måste finnas plats på de skolor och förskolor vi har.

Med nya skattemedel så borde det också finnas pengar till skolan. Norrtelje Tidning skrev på ledarsidan för ett tag sedan att skolan inte blir bättre av mer resurser, vilket ledarskribenten tycker sig veta – men ställer inte våra politiker till svars för vad de vill med skolan.

Överfulla skolor och för få anställda, som inte har tid och möjlighet att vara ute bland barn och ungdomar på rasterna, skapar en otrygg miljö. Vi som arbetar i skolan säger till och ifrån att vi behöver mer resurser för att klara av det vi är ålagda att göra, men utan att få gehör. Om det handlar om brist på gehör eller dåligt intresse låter jag vara osagt.

Annons

Så vi finner oss, stretar på och försöker reda i det mest akuta (det är ibland akut väldigt ofta!). Vi finner oss i beordrad så kallad förkovring där Skolverket och skolledningen har bestämt vad vi ska lära oss och förbättra oss i istället för att låta oss använda tiden till att tillsammans försöka lösa problemet med den otrygghet som många av våra elever upplever i skolan. Vi finner oss i att täcka upp för sjuka kollegor när det inte finns vikarie eller det inte sätts in vikarie (för att spara pengar?).

Annons

Inte alla skolor i kommunen har det så här men de skolor som faktiskt verkar att klara av sitt uppdrag, såsom Norrsundsskolan som Norrtelje Tidning skrev om, har troligtvis anställda i paritet med antal elever vilket gör att de hinner med vad de är ålagda att göra.

Men för oss på övriga skolor som känner oss överhopade och förbisedda är det väl nu äntligen dags att vi gör något. Det är dags att sluta att finna oss i att bara hinna med det allra mest nödvändiga, höja våra röster och berätta om de förutsättningar och den verklighet som råder i våra skolor. Det är dags för oss och Norrtelje Tidning att ställa frågorna till de som bestämmer!

Om mindre än ett år är det val, så det vore verkligen på tiden att politikerna låter oss veta hur och var de tänker placera våra skattepengar och om de vill investera i framtiden på riktigt, alltså om de är villiga att satsa på våra barn och ungdomar.

Birgitta Yttergård, Riala

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan