Sedan jag nyligen sedan skrev debattartikeln ”Varför är den politiska vänstern så ointresserad av en seriös skoldebatt” har Vänsterpartiet producerat två repliker, dels Catarina Wahlgrens, dels Christina Hamnös och Rune Karlssons. Tyvärr fokuserar artiklarna i huvudsak på att svinga mot mig som person (bland annat om saker jag inte skrivit) och att hamra med begreppen ”marknadsskola” och ”vinster i välfärden”. Det är okej om de vill svinga mot min person, och slå sig trötta, men det kommer inte leda till någon förbättring för någon elev.
Annons
Annons

Vänstern är mer intresserad av att kampanja mot etableringen av Internationella Engelska Skolan i vår kommun än att diskutera hur skolsystemet kan ändras till det bättre, skriver Staffan Tjörnhammar.
Bild: Anders Olsson
Självklart kan man diskutera ersättningsmodeller och utformning av kösystem, till exempel om ska man kunna ställa sitt barn i kö till en skola redan på BB eller ska tidigaste punkten vara senare? Men den debatten förtjänar att föras i ett bredare sammanhang om skolsystemet. Några punkter som också behöver diskuteras i ett sådant sammanhang fördes fram i min tidigare artikel: behovet av lugn och trygghet, ökad tydlighet i planer och betygskriterier samt att vi behöver göra upp med seglivade myter kring människans natur. Jag ska inte upprepa allt jag skrev förra gången men det finns många saker att diskutera kring skolan.
Vänstern visar med denna ovilja att bredda diskussionen att vänstern mer är intresserad av att kampanja mot etableringen av Internationella Engelska Skolan i vår kommun än att diskutera hur skolsystemet kan ändras till det bättre. Att en framgångsrik och populär skola kommer till oss ser vänstern som ett problem, trots att skolplatserna behövs. Dessutom bekräftar oviljan att ta i frågorna om trygghet, kunskapsfokus, tydlighet och att behovet av mångfald i skolsystemet bottnar i att barn är olika den tes jag förde fram, att vänstern har en ovilja att diskutera detta då det går stick i stäv med vänsterns ideologi.
Låt oss istället glädjas över att det kommer att komma en ny skola till Norrtälje stad och låt oss samtidigt föra en diskussion om hur skolsystemet kan bli bättre. Man kan göra båda sakerna samtidigt.
Staffan Tjörnhammar (M), pappa, doktor i fysik och kommunalråd