Annons

Annons

Annons

Annons

Norrtälje

Debatt
Debatt: Alla kan inte använda digitala tjänster

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Uppenbarligen har inte rehabpersonalen på Tiohundra förstått att det finns personer som varken har mobilt bankid eller kan använda detta, skriver Lena Ringstedt. Foto: Jessica Gow, TT.

Annons

I Norrtelje Tidning berättade Tiohundras rehabpersonal nyligen om en lyckad satsning med digitala rehabiliteringsmöten som man har prövat nu under pandemin. Det var en artikel som väckte bestörtning hos mig.

Annons

Annons

I artikeln beskrivs fördelarna med rehab på distans – det är tidsbesparande eftersom patienten slipper ta sig till besöket, dessutom går de digitala besöken fortare vilket gör att Tiohundra kan ta emot fler patienter. Patienten loggar in på ”Alltid Öppet ” med mobilt bankid.

”Det fungerar bättre än förväntat. Vi blev positivt överraskade ”. Man ser inga större utmaningar. En del missförstånd för att patienten inte förstått att det inte är ett fysiskt möte.

Det här kommer man att fortsätta med - alla dagar i veckan – det här är bara början, säger man.

Uppenbarligen har inte rehabpersonalen på Tiohundra förstått att det finns personer som varken har mobilt bankid, kan använda detta eller överhuvudtaget kan använda digitala tjänster. Har det faktum helt gått Tiohundra förbi att det i Norrtälje bor ett stort antal personer som har kognitiva och kommunikativa svårigheter kanske efter en stroke eller annan hjärnskada. För att inte tala om alla äldre som har liknande svårigheter.

Ska dessa personer utestängas från rehabilitering för att Tiohundra nu ska satsa på digitala lösningar till 100 procent?

Det är i allra högsta grad diskriminering och strider mot allt sunt förnuft och internationella rättigheter.

Lena Ringstedt, ordförande Afasiföreningen i Norrtälje, ordförande i Afasiföreningen i Stockholms län och nätverket Hjärna tillsammans

Annons

Annons

Till toppen av sidan