Annons

Annons

Annons

Annons

Norrtälje

Debatt
Debatt: Rätt att hushålla med skattepengarna – men inte på bekostnad av våra barn

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Norrtäljes politiker måste tillföra medel till barn- och skolnämnden, bekosta paviljonger på Frötuna skola och göra detta snabbare än vad de kunde ana vara möjligt! Våra, och kommande årskullar av barn förtjänar det, skriver vårdnadshavare till barn som inte fått plats på Frötuna skola.

Bild: Tobias Bernander

Annons

Många har säkert uppmärksammat de senaste dagarnas debatt i sociala medier kring skolplaceringar i förskoleklass på Frötuna skola. Vi är familjer som bor i skolans närhet, som i flera fall har äldre syskon på skolan och där grannbarnen oftast också går på skolan.

Gemensamt för oss alla är att vi sett det som självklart att även våra barn av årgång 2015 ska få börja skolan i Frötuna. Vi inser nu, med facit i hand, att det kan ha varit aningen naivt av oss. Våra sexåringar har istället placerats på Norrgärdsskolan Grind – en skola som helt säkert är väldigt bra, men långt ifrån hemmet, på andra sidan Norrtälje stad och inte en skola vi aktivt önskat.

Vi kräver nu att Norrtäljes ansvariga politiker visar prov på engagemang och handlingskraft för att få till en ändring av beslutet och gemensamt hitta en lösning som möjliggör att barn i Norrtälje kommun faktiskt får det skollagen kräver, en skola i närheten av sitt hem.

Annons

Annons

Vi har de senaste dagarna fått höra väldigt många argument, förklaringar och ursäkter kring varför läget är som det är. Vi vet att alla skolor i Norrtälje tätort har platsbrist, vi kräver ingen särbehandling för våra barn. Om det var så att urvalet till platserna hade gjorts enligt riktlinjer som fastställer varje unikt barns faktiska behov av en placering på önskad enhet – så hade vi åtminstone förstått besluten och accepterat det.

Men av alla olika svar vi fått, om relativ närhet, skollagens krav, helhetsbedömningar och väloljade system som i princip inte kan göra fel, så kvarstår i slutändan enbart ett enda skäl till att våra barn bedömts i lägre behov av platsen just på Frötuna än andra barn: Några få kilometer kortare resa med skolskjuts per barn.

Våra barn ska gå sju år i en skola där de helt saknar geografisk, social eller annan anknytning, för att barn- och utbildningsförvaltningen sparar in en ytterst marginell kostnad för skolskjuts.

27 platser fanns på Frötuna till hösten. En plats gick till ett barn som hade förtur då hen bor mindre än två kilometer från skolan. De två sista barnen som fick en plats, nummer 26 och 27, fick detta utifrån sin relativa närhet. De övriga 24 barnen fick sina platser då det utifrån systemet Optiplans beräkningar skulle innebära ett utfall på en kilometer kortare skolskjutsresa i jämförelse med de barn som till exempel bor i området Björnö.

Annons

Inget annat. Inga barn som har närmare till Frötuna skola än våra. Inga helhetsbedömningar om vad som blir bäst för alla barn. Inget annat än ett nytt system som ska optimera och minska skolskjutskostnaderna.

Annons

Många bäckar små heter det ju, och barn- och utbildningsförvaltningen sparar säkert ihop tre, fyra mil per dag i kostnader för det upplägget, totalt. Det är bra att hushålla med pengarna. Särskilt skattepengar.

Men inte på bekostnad av våra barn.

Så Norrtäljes politiker måste använda sina förtroendeuppdrag och de mandat som kommer med det till att göra skillnad för kommuninvånarna, på riktigt. De måste tillföra medel till barn- och skolnämnden, bekosta paviljonger på Frötuna skola och göra detta snabbare än vad de kunde ana vara möjligt! Våra och kommande årskullar av barn förtjänar det.

Nina och Micael Hellsing

Veronica Eriksson

Madelene Åhrman och Niklas Holm Edseryd

Angelica och Robert Norman

Camilla Häggström och Robin Lagerlöf

Viktoria Provatkina

Terese Adamajtis och Pasi Toikkanen

Annica Bottne Melander och Robin Melander

Sarah Lindberg och Richard Källström

Hannah Johansson

Henrik Hellberg och Lina Olsson

vårdnadshavare till barn som inte fått plats på Frötuna skola läsåret 2021/2022

Annons

Annons

Till toppen av sidan