Annons

Annons

Annons

Norrtälje

Debatt
Debatt: Äntligen kartläggs kunskapstappet i skolan

Text: 

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Det går inte en dag utan att vi får ta del av berättelser om pandemins effekter. Vi ser nu också att allt fler anmälningar inkommer till Arbetsmiljöverket om skolan kopplat till corona och vi har i enkäter sett att ungdomar bedöms tappa viktiga moment på grund av distansundervisningen. Även den psykiska ohälsan ökar.

Eleverna i gymnasieskolan har drabbats särskilt under pandemin. Vi kommer att göra vårt yttersta för att de ska kunna ta igen det de tappat antingen i form av mer tid i skolan eller genom en andra chans inom vuxenutbildning, skriver Roger Haddad och Robert Beronius. Foto: Henrik Montgomery, TT.

Annons

Annons

Liberalernas fokus har varit på pandemins effekter på elevernas kunskapsutveckling och efter flera månaders debatt och opinionsbildning i riksdagen har vi nyligen lyckats få regeringen att ändra sig. Det gäller Liberalernas förslag att genomföra en nationell kartläggning av kunskapstappet. Lärarna bedömde redan i höstas att eleverna kommer att tappa viktiga moment och i ett möte nyligen med de centrala elevorganisationerna bekräftades tyvärr denna bild.

Eleverna kommer att behöva ta igen undervisning antingen i grundskolan genom extra undervisning, förlängd skolplikt eller om det är enstaka ämnen, i form av lovskola. Anslaget till just lovskola ökar vi nu med 100 miljoner kronor. Andra elever kommer att behöva mer omfattande stöd för att kunna klara grundskolan och gymnasieskolan, och här måste rektorerna överväga om eleverna ska gå ett år ytterligare.

Förutom kartläggningen som nu ska påbörjas av Skolverket och resurser till lovskola har vi även förhandlat fram 250 miljoner kronor extra utöver befintlig budget för insatser inom skolan för att hantera pandemins effekter. Liberalerna har också begärt att utbildningsutskottet får en dragning över hur elevhälsoarbetet fungerar lokalt som nationellt under pandemin.

Elevernas skolgång är en oerhört central del och de som drabbats särskilt är eleverna i gymnasieskolan. Som förra våren måste eleverna som går sitt sista år i gymnasiet prioriteras för att säkra att de klarar sin utbildning. Vi kommer att göra vårt yttersta för att de ska kunna ta igen det de tappat antingen i form av mer tid i skolan eller genom en andra chans inom vuxenutbildning.

Roger Haddad (L), skolpolitisk talesperson

Robert Beronius (L), ordförande i barn- och skolnämnden

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan