Annons

Annons

Annons

Annons

Rimbo

Debatt
Debatt: Utred en återutbyggnad av Roslagsbanan från Kårsta till Rimbo

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Se över nyttan av en förlängning av Roslagsbanan in till City. Utred istället en återutbyggnad av Roslagsbanan från Kårsta till Rimbo, skriver Msciwoj Swigon, Fredrik Lindahl och Andrea Kronvall. Foto: Hasse Holmberg, TT.

Annons

I Stockholmsförhandlingen ingår bland annat en ny tunnelbanelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan, Spårväg syd, ny tunnelbanestation i Hagalund, cykelsatsningar och förlängd Roslagsbana till City. I utbyte mot att staten är med och finansierar åtar sig de deltagande kommunerna att bygga bostäder. Totalt sett rör det sig om 78 000 nya bostäder i Stockholms län varav 16 200 bostäder i Täby och 5 640 bostäder i Vallentuna.

I november 2019 framkom det att utbygganden av tunnelbanan blir nio miljarder kronor dyrare än beräknat. Fördyrning föranledde en diskussion mellan regeringen och den styrande blågröna majoriteten i Region Stockholm, om vem som bär ansvaret. Regeringen beslutade att investeringarna ska omförhandlas och det föreslås bland annat en ökad kostnad för Region Stockholm och kommunerna.

Annons

Annons

Initialt fanns det tre förslag på förlängningen av Roslagsbanan: till Arlanda, Rimbo och slutligen City. I ett tidigt skede avskrev man förlängningen till Rimbo och senare efter en djupare utredning även till Arlanda. Kvarstod förlängning av Roslagsbanan via en tunnel, förbi Odenplan och till City som slutstation. Bergarbetet beräknas vara avancerat enligt utredningen och sprängningar kan komma att ske intill känsliga byggnader och områden. I planeringen ingår även en rivning av Östra station som beräknas ge exploateringsintäkter i och med att mark frigörs. Enligt förslaget ska stationerna Stocksund och Bråvallavägen i Danderyd läggas ner.

Kostnaden för förlängningen projekterades ursprungligen till 6,5 miljarder kronor. Den senast publicerade siffran är 7,1 miljarder kronor med en potentiell risk att den slutgiltiga prislappen skenar likt den nuvarande tunnelbaneutbyggnaden och projektet Slussen. Det är ett synnerligen påkostat projekt för Sveriges sista kvarvarande smalspåriga järnväg med reguljär tågtrafik, om det ställs i jämförelse med de initiala nästan åtta miljarderna som gula linjen till Solna kostade innan den blev dyrare.

Det är rätt tidpunkt att dra i nödbromsen och se över Stockholmsförhandlingen och nyttan av en förlängning av Roslagsbanan in till City. Vi anser att det är istället dags för Region Stockholm att utreda en återutbyggnad av Roslagsbanan från Kårsta till Rimbo så att dess invånare och framtida Rimbobors kollektivtrafik tillgodoses.

Msciwoj Swigon (SD), trafikansvarig och vice gruppledare Sverigedemokraterna Region Stockholm

Fredrik Lindahl (SD), riksdagsledamot och ordförande Sverigedemokraterna Stockholms län

Andrea Kronvall (SD), oppositionsråd Sverigedemokraterna Norrtälje

Annons

Annons

Till toppen av sidan