Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Norrtälje

Debatt
Debatt: Fler friskolor ger inte sämre skolresultat

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Det är viktigt att lärarna får vara ”den vuxna i rummet”. Får vara auktoriteten och normsättaren. Tar rollen som ledare för gruppen och sätter regler för arbetet och umgänget, skriver Kule Palmstierna. Foto: Berit Roald, TT.

Annons

Christina Hamnö, Catarina Wahlgren och Anna Söderblom tycker i sin replik att jag pådyvlar dem misstankar om en allenarådande skola, vilket väl inte är så konstigt med tanke på Vänsterpartiets historia. Den ideologi som funnits historiskt har i regel förespråkat enfaldiga lösningar såsom socialisering på olika sätt där det funnits endast ett enda val, inte mångfald, till exempel att kunna välja olika skolor. Har partiet lämnat den linjen är det bara att gratulera.

De tre vänsterpartisterna tycker att artikeln andas förakt för ideologier och det kanske stämmer. Men framför allt har jag en rädsla för ideologier. Har man en ideologi som styr brukar man som bekant försöka få verkligheten att passa in i modellen och det har vi sett mycket av historiskt.

Annons

Annons

Ett annat sätt att tänka är att ställa en hypotes, samla fakta och sedan pröva om hypotesen håller eller söka en annan förklaring. Det finns en hel del forskning att ta del av kring inlärning och studiero och där finns mycket stöd för den kursändring kring skolan som påbörjats efter Pisa-skandalerna och förhoppningsvis fortsätter.

Visst är det upprörande med en riskkapitalist som köper en hel skolkoncern och visst blev jag besviken. Vart tog det vägen med det storslagna projektet som gick på tvärs med den svenska skolmodellen? Är det ett problem att så många söker sig till Internationella Engelska skolan? Gör de det för att få glädjebetyg eller för att det där finns en fungerande skolmiljö?

Det de tre vänsterpartisterna presenterar som ideologi kring vad barn har rätt till kring utbildning och kunskaper är allmänt spritt. Det är en värdegrund som jag tror alla partier skriver under på, oberoende av ideologi. Plus litet barnkonvention. Men Christina Hamnö, Catarina Wahlgren och Anna Söderblom måste bli mer konkreta – hur vill de göra? Det krävs något mer än bara ökade resurser.

Pisa-resultaten 2000 till 2018 stöder inte direkt en hypotes om att ökad mängd friskolor ger sämre resultat. I så fall borde kurvan inte vänt upp så bra.

En populär hypotes i dag är att det fria skolvalet leder till segregation och den tycks Christina Hamnö, Catarina Wahlgren och Anna Söderblom omhulda. På Linköpings universitet har sociologerna Peter Hedström och Selcan Mutgan nyligen kollat om det stämmer i Stockholmsområdet. De har funnit att det är var man bor som avgör. De flesta barn går i närliggande skolor. Några hade kraft att söka skolor längre bort. Segregationen var sig lik 2008, 2012 och 2017.

Annons

Annons

Så den delen styr man med bostadspolitik! Det var bra att veta för då behöver man inte elda upp sig på fel grej. Eller ska man ta på allvar förslaget att bussa omkring barn för att få jämn fördelning i skolorna?

Det som är bra med Centerpartiet är att partiet är pragmatiskt – att man söker efter praktiska lösningar som barnbidraget en gång i tiden och rut-avdraget. Inför etablerandet av ny friskola i Norrtälje sade Anders Olander eller Berit Jansson: ”Det blir svårare att planera men det är ju det vi vill – att ha fritt skolval.”

Just nu är det praktiskt med nya friskolor när kommunen har så stora investeringar på annat håll. Men inte blir man vilsen för det.

Några saker jag tycker är viktiga är:

1. Att lärarna får vara ”den vuxna i rummet”. Får vara auktoriteten och normsättaren. Tar rollen som ledare för gruppen och sätter regler för arbetet och umgänget. Ledarskap var i ropet förra valet och det gäller alltjämt.

2. Att lärare och rektorer har tillgång till vidareutveckling genom eget lärande.

3. Att man tar vara på den forskning som finns.

4. Att man löpande omvärderar hur skolpengen ska beräknas.

5. Externa kontroller av kunskapsnivå – fristående granskning av undervisningens resultat.

6. Lärarutbildningen måste förbättras på flera sätt.

Det räckte inte med några friskolor för att ruska om en nedgången, ideologiskt snedstyrd skola, det behövdes Pisa-jämförelser också. Kommunen är resursstarkare som skolhållare men de alternativ som finns i en del friskolor är intressanta med de idéer som finns kring undervisning. Visst har det blivit svårare men också bättre.

Kule Palmstierna (C)

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy