I ett pressmeddelande på fredagen berättar Eckerölinjen om kommande storsatsningar på hamnar. Den största satsningen görs i Eckerö Berghamn där företaget bland annat ska göra hamnbasängen djupare, från dagens 6,5 meter till 8,5 meter.

Eckerölinjen. Arkivbild.
Bild: Måna J Roos
Annons
Annons
Runt 6 000 kubikmeter berg ska sprängas bort och ungefär 5 000 kubikmeter muddermassor ska ftas upp och flyttas till piren utanför hamnen.
Läs också: Eckerölinjen flyter på bra nu
Arbetet kommer ta två år och när det är klart kommer man ta sig an kajen i Grisslehamn som ska anpassas och förstärkas.
Total kostnad för investeringarna beräknas bli runt 95 miljoner kronor.
– Det här är ett bevis på att både vi och våra ägare starkt tror på en fortsatt trafik mellan Eckerö och Grisslehamn, säger VD Tomas Karlsson, i pressmeddelandet.
Läs också: Alkobommar? Nja, tycker sjöfarten
Anpassningen av hamnarna hänger ihop med företagets planer på ett nytt fartyg.
– Det finns ingen fastställd tidpunkt för ett nytt fartyg. Som tidigare informerats är det dock mycket troligt att nästa fartyg som Rederi Ab Eckerö köper är ett fartyg som är större än nuvarande M/S Eckerö och anpassat för vår trafik mellan Eckerö och Grisslehamn. Om det sedan handlar om ett nytt fartyg, eller ett bättre begagnat, är för tidigt att säga. Men när den dagen kommer så skall vi ha våra hamnar anpassade för det nya fartyget, säger Tomas Karlsson, i pressmeddelandet.
Annons