Annons

Annons

Annons

Motormännen kräver fler viltstängsel – kampanjar för att få ner olyckorna

Motormännen vill se fler viltstängsel i landet för att få ner antalet viltolyckor.

Bild: Arkivbild: Anders Sjöberg

Enligt Motormännens riksförbund inträffar det en viltolycka var femte minut i vårt avlånga land. Olyckorna beräknas kosta samhället närmare tre miljarder kronor per år.

Annons

Trots att det till följd av viltolyckor omkommer i snitt 3-4 personer och cirka 200 personer skadas allvarligt, saknas viltstängsel på många olycksdrabbade vägsträckor. Längs vissa vägavsnitt är också befintliga stängsel trasiga eller undermåligt skötta.

Motormännen vill nu se fler åtgärder och nya metoder för att minska antalet viltolyckor.

– Det är oerhört viktigt att viltolyckorna tas på allvar och Motormännen vill absolut se att fler viltstängsel sätts upp. Ny teknik för aktiv viltvarning och viltslussar eller säkra viltpassager behöver också används i större utsträckning. Ökad jakt krävs dessutom för att begränsa viltolyckorna i trafiken, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens riksförbund i ett pressmeddelande.

Annons

Mellan den 4 och 17 september drar Mortormännen också igång en kampanj för att sprida information kring hur man som trafikant ska agera vid en viltolycka. Bland annat ska förbundets lokalföreningar dela ut både viltremsor och information till trafikanter.

Antal döda (eller skadade) i viltolyckor under perioden juli 2014–juni 2017

( Siffrorna visas länsvis. Antalet skadade inom parentes)

Blekinge : 13

Dalarna: 27

Gotland:

Gävleborg: 9

Halland: 1 (15)

Jämtland: 1 (14)

Jönköping: 41

Kalmar: 35

Kronoberg: 1 (38)

Norrbotten: 1 (20)

Skåne: 2 (78)

Annons

Stockholm: 32

Södermanland: 25

Uppsala: 10

Värmland: 44

Västerbotten: 21

Västernorrland: 14

Västmanland: 19

Västra Götaland: 4 (86)

Örebro: 15

Östergötland: 28

Summa: 10 (584)

(Källa: Strada, Transportstyrelsens olycksdatabas)


Åsa Forsberg

0176-795 88
asa.forsberg@mittmedia.se

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan