Annons

Annons

Annons

Norrtälje

Reidar Carlsson: Alliansen måste fundera igenom vad som gick fel

Väljarna tycker att S-MP-regeringen och alliansen hanterat skandalen på Transportstyrelsen lika dåligt. Det är överraskande med tanke på hur uppenbart klantigt regeringen skött sig. Inför hösten måste därför alliansens partiledare noga fundera över vad som gick snett.

Det politiska livet i Sverige brukar vara ytterst händelsefattigt under juli månad, efter Almedalsveckan. Men så har det inte varit i år. Krisen på Transportstyrelsen har gjort att årets juli blivit mycket händelserik. Statsminister Stefan Löfven (S) har tvingats att ombilda regeringen. Två ministrar har tvingats avgå: infrastrukturminister Anna Johansson och inrikesminister Anders Ygeman.

Fortfarande finns hot om misstroendevotum mot försvarsminister Peter Hultqvist. Dessutom har även EU- och handelsminister Ann Linde dragits in i skandalen, eftersom hon var Anders Ygemans statssekreterare och därför fick information från Säpo om Transportstyrelsens agerande redan i september 2015. Det gör att även hon kan bli utsatt för en misstroendeförklaring.

Annons

Den 12 september öppnar riksdagen. Om allianspartierna då lägger fram misstroendeförklaringar mot en eller flera ministrar måste de vara mycket tydliga med varför de gör detta.

Bild: Erik Simander, TT

Annons

Till detta kommer att allianspartierna flaggat för misstroendeförklaring mot en eller flera ministrar om S-MP-regeringen inför flygskatt, ändrar skatten för fåmansbolag ("3:12-reglerna") och inte höjer brytpunkten för statlig inkomstskatt. Allt pekar därför på att hösten kommer att bli minst lika händelserik som sommaren varit.

Det var en mycket stor prestigeförlust för Stefan Löfven att tvingas sparka två ministrar. Hela hanteringen av krisen i Transportstyrelsen har också tydligt visat att regeringen har grundläggande problem när det gäller den interna informationen. Självklart skall statsministern få information som är viktig för rikets säkerhet. Sådan information får inte fastna hos någon statssekreterare eller fackminister.

Till detta kommer att regeringen försökte mörka hela historien. Regeringen ljög om anledningen till att Transportstyrelsens generaldirektör fick avgå. Man sparkade inte Transportstyrelsens ordförande innan medierna avslöjat vad som hänt. Och man informerade inte oppositionen.

Det är därför naturligt att många väljare tycker att regeringen skött krisen på Transportstyrelsen dåligt. Så gör också hälften av väljarna, enligt förra veckans opinionsmätning från Ipsos. Det är överraskande få, med tanke på hur uselt regeringen skött sig.

Än mer överraskande är att nästan lika många ger alliansen underkänt för hanteringen av skandalen på Transportstyrelsen. Något har gått snett när väljarna tycker att oppositionen gjort lika fel som en regering som agerat så här klantigt.

Annons

Annons

Den 12 september öppnar riksdagen. Om allianspartierna då lägger fram misstroendeförklaringar mot en eller flera ministrar måste de vara mycket tydliga med varför de gör detta. Stefan Löfven skall inte kunna avfärda misstroendeförklaringarna med "oseriösa" som han den gjorde med misstroendeförklaringen mot Peter Hultqvist. Samma gäller de övriga misstroendeförklaringar som allianspartierna planerar att göra i höst.

Dessutom bör allianspartierna snarast presentera alliansregeringarnas gjorde när det gäller utkontrakteringen (outsourcingen) av Transportstyrelsens IT-verksamhet. Många S- och V-debattörer har energiskt hävdat att hela krisen på Transportstyrelsens är alliansregeringens fel. Detta kan ha fått fäste bland många väljare, och därför måste allianspartierna gå till offensiv och bemöta dessa påståenden.


Reidar Carlsson

0176-795 61
reidar.carlsson@mittmedia.se

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan