Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utsläppen i Norrtälje klarar inte målen

Koldioxidutsläppen från bensin- och dieselbilar som registrerades i Norrtälje under 2007 minskade med 4,5 procent jämfört med föregående år.
Det innebär att Norrtälje hamnar på plats 163 av landets 290 kommuner. Trots minskningen är Norrtälje långt ifrån EU:s klimatmål.

Annons

De bensin- och dieselbilar som registrerades i Norrtälje under 2007 släpper i genomsnitt ut 179 gram koldioxid per kilometer.

Och även om det är en minskning, så är det långt ifrån EU:s gränsvärde på 120 gram. 

Siffrorna presenterades nyligen av Naturvårdsverket, Vägverket och Konsumentverket där nya bilars klimatpåverkan jämförs.

179 gram koldioxid per kilometer ger Norrtälje kommun en 163:e plats, en förbättring mot föregående års plats 201. 

På första plats, med lägst utsläpp, hamnar bilköparna i Ödeshög (161 gram), medan de nya bilarna i Burlöv släpper ut allra mest (202 gram). I genomsnitt släpper de nya bensin- och dieselbilarna i Sverige ut 181 gram.

Andelen bilar som drivs med förnybara drivmedel ökar, men i jämförelse med övriga Europa köper vi fortfarande förhållandevis stora bilar med hög bränsleförbrukning. För att nå EU-målet om utsläpp på högst 120 gram till 2012 kan det bli nödvändigt för oss att bli mer europeiska i våra bilval, säger Carl Magnus Berglund, utredare på Konsumentverket. 

Om alla bilköpare valde den snålaste bensindrivna modellen inom samma storleksklass, med fortsatt höga säkerhetskrav, skulle utsläppen minska med omkring 20 procent. Går man ned en storleksklass kan utsläppen minska med 30 procent. En dieselbil släpper ut 18 procent mindre koldioxid än motsvarande bensinbil, men kan ha högre utsläpp av andra hälsopåverkande ämnen. 

Trots en minskad bränsleförbrukning i nya bilar och den ökade andelen biodrivmedel ökade de totala utsläppen från vägtransporter med nästan 2 procent under 2007.

Det är mycket bra att utsläppen från nya bilar minskar, men samtidigt äter den ökade trafiken och de växande utsläppen från godstransporter upp vinsterna. 

De totala utsläppen ökar oroväckande snabbt, säger Vägverkets miljödirektör Lars Nilsson. Om man inkluderar de bilar som kan drivas med etanol och gas, och tar hänsyn till bränslenas klimatpåverkan i ett livscykelperspektiv, uppgick koldioxidutsläppen från de nya bilarna i Norrtälje till 169 gram per kilometer. 14,8 procent av de nya bilarna i Norrtälje utgjordes av miljöbilar. 

Sverige har den mest bränsleslukande bilparken i EU och koldioxidutsläppen för nya bensin- och dieselbilar ligger i särklass högst, cirka 20 procent högre än genomsnittet i EU. Om den svenska bilparken på sikt skulle reducera utsläppen till i genomsnitt 120 gram per kilometer, vilket är EU:s mål för nybilsförsäljningen år 2012, skulle koldioxidutsläppen minska med cirka 5,2 miljoner ton eller åtta procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser.

Annons
Annons