Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårfunna brevlådor problem för Citymail

Postens konkurrent
Citymail har stora problem med att hitta brevlådor i kommunen. Nu tar de Postens hjälp för att hitta de drygt 35 000 hushåll som Citymail inte själva kan lokalisera.
– Jag fick vänta två veckor på min post från Citymail, säger en upprörd boende i Bergshamra.

Annons

På Citymail bekräftar man att det ännu finns flera tusen brevlådor som inte är kartlagda. Arbete pågår dock kontinuerligt för att hitta alla snåriga adresser.

Ja, innan vi startade vår verksamhet så gjorde vi en stor inventering. Nu i efterhand visade det sig att problemet var större än väntat. Upp emot 35 000 hushåll i kommunen har inte korrekta adresser. Det är ett stort bekymmer, säger Anna Sjödin, informatör på Citymail. 

Enligt Anna Sjödin är Norrtälje den kommun i Sverige som har flest antal felaktigt märkta adresser. Citymail brottas nu med ett stort leveransproblem och har bland annat anställt två personer som på heltid ska arbeta för att hitta de felaktigt märkta adresserna.

Bergshamrabon som vill vara anonym i tidningen, har väntat i fjorton dagar på sin post och tycker att det är helt oacceptabelt.

 Efter två veckor av utebliven post så dök det äntligen upp ett stort paket. Det var från Posten, men adressaten var Citymail. Lite underligt kan man ju tycka. Men här fanns i alla fall de uteblivna räkningarna och tidningarna som jag väntat på, säger den anonyma källan.

Någon information eller förklaring till förseningen var inte medskickad i paketet. När personen i fråga kontaktade Citymails Norrtälje-avdelning blev svaret att brevbärarna inte kunnat hitta den aktuella adressen. 

När Citymail inte hittar en adress så frankeras posten och skickas till Svenska postverket. Därefter skickar Posten ut breven. Om inte Posten i sin tur hittar den rätta adressen så skickas breven vidare till Post- och Telestyrelsen i Kiruna och där görs en utredning för att hitta adressen.

Ska man behöva vänta så länge som två veckor på sin post?

 Nej, det är för länge. Det ska inte ta mer än ett par dagar. Om det som i det här fallet blir Posten som får leverera breven, skickar vi med ett brev där vi uppmanar adressaten att uppge sin riktiga adress. Detta för att sådana bekymmer inte ska kunna upprepas, säger Anna Sjödin.

Inget sådant brev hade kommit fram till personen i Bergshamra. Varför?

 Det vet jag inte. Det har skett ett misstag, och det beklagar jag. Det ska alltid vara med ett förklarande brev till kunden. Vi har väldigt bra rutiner och arbetar hårt för att allt sådant ska fungera, säger Anna Sjödin.

Anna Sjödin berättar också att Citymail har blivit tvungna att anlita Posten även till mottagare som företaget har korrekt adress till, men som de inte hunnit föra in i adressregister. Detta för att garantera leveranserna.

Hur känns det att ta hjälp av er största konkurrent, Posten?

Det känns bra. De har flera hundra års erfarenheter på det här området. Vi prioriterar en god leverans. Och då måste vi gå till väga på detta sätt, säger Anna Sjödin. 

Katarina Hansson

Annons
Annons