Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Sanering av akutlistat vrak vid Roslagskusten kan dröja flera år

Fartygsvraket Mundogas, som sjönk 1966 utanför Öregrund, är med på den "akutlista" som Sjöfartsverket gjort på fartygsvrak som måste tas om hand skyndsamt och som är en potentiell miljöfara.
– Men när det kommer att bli av kan jag inte säga, säger utredaren vid Havs- och vattenmyndigheten, Christer Larsson.

Mundogas

Östersjön brukar kallas ett av världens mest förorena hav. Här ligger otaliga fartygsvrak, där många sänktes under både första och andra världskriget. Det kan finnas så många som 17000 vrak.

Av dessa har Sjöfartsverket kommit fram till att 316 fartyg borde undersökas mer för att avgöra hur pass miljöfarliga de är på havets botten.

31 av dessa betraktas idag som ett miljöhot. På denna lista finns två vrak i närheten av Roslagens skärgård: Mundogas och Necati Pehlivan.

Mundogas krockade med ett finskt fartyg och sjönk till 60 meters djup mellan Grundkallens fyr och Gräsö utanför Öregrund i oktober 1966. Fartyget var lastat med 1 800 ton flytande ammoniak i fem tankar, som rymmer mellan 495–730 kubikmeter vardera.

Flera personer har ansett i flera år att Mundogas är en tickande miljöbomb och måste saneras omedelbart.

Mundogas sjönk utanför Öregrund 1966.

– Vi har med Mundogas på listan, säger Christer Larsson på Havs- och vattenmyndigheten, som samarbetar med Sjöfartsverket angående de planerade fartygssaneringarna.

Men när Mundogas kan komma att saneras är inte klart. Havs- och vattenmyndighetens budget för vraksaneringar ligger på fem miljoner i år.

För de återstående pengarna kommer man närmast undersöka tre fartyg: Skytteren vid Måseskär utanför Lysekil i Bohusläns skärgård, Thetis i Skagerrak och Harburg, som blev påkörd av en tankbåt strax utanför Lidingö 1957.

– När det gäller Thetis och Harburg hoppas vi kunna klara av dem inom budgeten. Fem miljoner ska räcka för de här undersökningarna, och det är inte mycket. I fallet Skytteren är en sanering förenat med stora kostnader, och det klarar vi inte med årets budget. Det skulle kosta tiotals miljoner, säger Christer Larsson.

Mundogas har undersökts av dykare. De anser att fartygsvraket är ett stort miljöhot.

Men hur ska ni klara av hela 31 vrak på "akutlistan", bland dem Mundogas?

– Vi tror att vi ska få pengar i fortsättningen också, för det måste till extrapengar för detta. Vi tror att en sanering av Mundogas kan ske om ett par år, säger Christer Larsson.

Experter säger att Mundogas är en tickande miljöbomb med 1 800 ton ammoniak i tankarna som håller på att lossna. Om de släpper kan tankarna flyga upp till ytan och ett giftigt gasmoln sprida sig.

Är det då inte väldigt akut att sanera Mundogas?

– Kustbevakningen har varit där och undersökt vraket. Några av tankarna är perforerade och då späs ammoniaken ut. Vi misstänker att bara en tredjedel av ammoniaken är kvar, säger Christer Larsson.

Fotnot: Det turkiska fartyget Necati Pehlivan, som tidigare hette Sanny, tillhörde 1946-1954 Rederi AB Sally i Mariehamn. I september 1954 såldes Sanny till ett turkiskt rederi och blev Necati Pehlivan. 27 september grundstötte fartyget på utgående vid Lågskär utanför Mariehamn, och sjönk tre dagar senare. Fartygets last består troligen av bunkerolja.

Annons
Annons
Annons