Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Parterna närmare ett avtal för sjöräddningens helikoptrar

Arbetsgivar- och arbetstagarsidan har nu kommit överens om principerna för ett nytt avtal för Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar, baserade på fem orter i landet däribland Norrtälje.

Annons

Som vi tidigare berättat har avtalsfrågan och frågan kring helikoptrarna varit turbulent.

Dessutom stod det klart i dagarna att Statens Haverikommission vill veta hur det kom sig att helikoptrarna inte kunde lyfta vid tre specifika skarpa sjöräddningslarm i höst och vinter.

Målet för den nu träffade överenskommelsen är att man ska kunna gå över till ett nytt arbetstidsavtal i april i år, fram till dess gäller tidigare avtal.

Avtalet handlar om flera delar. Dels måste det finnas tillräcklig bemanning på de fem baserna Umeå, Norrtälje, Visby, Ronneby och Säve, även med hänsyn till planerad och oplanerad frånvaro.

Dels måste löne- och ersättningsfrågan lösas och ytterligare besättningsmedlemmar rekryteras.

Principerna bygger på ett grundschema med tillägg av så kallade redundansdygn och standbydygn, alltså övertalighet med framförhållning och dessutom möjlighet att med standbybesättning täcka upp frånvaro som uppstår med kort varsel.

På så vis kommer man även fortsättningsvis att möjliggöra 15 minuters insatstid dygnet runt och minimera risken för uppsplittrat schema.

Annons
Annons