Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Norrtelje Brenneri lanserar sin första whisky

+
Läs senare

Det är framförallt punschen som satt Norrtelje Brenneri på kartan. Nu lanserar de sin första whisky. – Det viktigaste i vårt arbete är alltid att hålla passionen i alla led, säger Kristina Anerfält Jansson.

Kristina Anerfält Jansson med whiskyfaten som ligger under logen. Här växlar temperaturen med årstiderna och bidrar till smaken på whiskyn.

2005 gjordes ett första trevande försök att framställa whisky, mest för att få kläm på tekniken.

– Vi fick många frågor från våra besökare som undrade om vi gjorde whisky, och till slut bestämde vi oss för att prova, säger Kristina Anerfält Jansson, som tillsammans med sin man Richard driver Norrtelje Brenneri.

2009 bestämde sig paret för en mer allvarlig satsning på whiskyproduktionen och i april samma år laddades den stora kopparpannan med ekologisk malt för destillering. Inledningsvis handlade det om rätt små mängder, men 2012 fick bränneriet upp produktionen.

– Det är inte så jättestor skillnad att göra whisky jämfört med våra andra produkter. Själva tillverkningsprocessen går fortare, sen är det lagringen som tar tid, säger Kristina Anerfält Jansson.

Under våren släpps de första flaskorna till kunder som har förbeställt. Lagret som finns kvar kommer att finnas till försäljning i början av sommaren. Själva smaken är fruktig med mjuk rökighet.

– Vid en provning var det någon som sa att den smakar Norrtälje, säger Richard Jansson.

Har ni haft någon förebild när ni tagit fram whiskyn?

– Vi har tittat mycket på ”nya världens whisky” och har haft stor hjälp av en tillverkare i Tasmanien. Vi har även haft hjälp från några österrikiska destillerier.

Även formen på flaskan som tagits fram i samarbete med designern och affärsutvecklaren Erik Karlsson visar på ett nytänkande.

– Vi har försökt nischa det som en kvinnlig whisky och det återspeglar sig i flaskan också, säger Erik Karlsson som tagit fram en bred flaska med ett tydligt W på framsidan.

Alla flaskor är också signerade.

– Idén fick jag från en jeanstillverkare. Det gör produkten lite mer exklusiv då man vet att varje flaska verkligen är bearbetad för hand, säger Erik Karlsson.

Den färdigdestillererade whiskyn lagras på sherryfat och förvaras i ett utrymme som tidigare inhyste mjölkkor.

– Här lagras de under våra förutsättningar med skiftande väderförhållanden under de olika årstiderna, säger Kristina Anerfält Jansson som under produktionens gång gjort flera tester av innehållet under resans gång.

– Det intressanta är att trä är ett levande material så det ena fatet är inte exakt det andra likt.

Mellan 400 och 500 flaskor kommer att släppas i den första omgången.

– Vi kommer att öka produktionen, men vi kommer aldrig att bli riktigt stora, säger Richard Jansson.

Annons
Annons
Annons