Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Norrtäljes varumärke är redan starkt

Norrtälje har redan ett starkt varumärke. Trots detta är få stockholmare benägna att flytta hit, enligt en ny undersökning.

Annons

Kundskaparna och Property People har undersökt hur boende i Stockholms innerstad ser på tolv kranskommuner, elva i Stockholms län samt Trosa i Södermanlands län. I analysen ställs också frågan om de kan tänka sig att flytta till någon av dessa.

– Slutsatsen är att kranskommunerna inte lockar, säger Michael Zajicek, vd för Kundskaparna.

Hälften av de undersökta hushållen i Stockholm har flyttplaner inom några år, men bara åtta procent önskar bosätta sig i någon av de tolv kommunerna. En annan svårighet är att kommunerna främst attraherar äldre personer medan kommunerna helst ser en ökad inflyttning av barnfamiljer.

Norrtäljes möjligheter är ändå hyfsade. Norrtälje, Nynäshamn och Trosa är de enda kommunerna som får tillräckligt bra omdömen av innerstadsborna för att kunna klassas som starka varumärken. Norrtälje förknippas i första hand med närhet till vatten och grönområden, tryggt boende samt ett bra utbud av fritidsaktiviteter.

– Norrtälje har ett starkare varumärke än själva leveransen. Utomstående har en bättre bild av kommunen än vad kommuninvånarna själva har, säger Zajicek.

Annons
Annons
Annons