Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Norrtäljes unika flyghistoria får inte glömmas bort

För 70 år sedan, 1938, inleddes Norrtäljes flyghistoria. Fyra år tidigare, 1934, beslöt regeringen att en flygplats skulle byggas här. Den var tänkt som hjälplandningsplats för flyget mellan Sverige och Finland.

Den 1 april(!) 1938 invigdes inofficiellt Norrtälje flygfält. Ett privatplan från Stockholm landade, trots att fältet ännu inte var färdigt. Ivern var stor även bland de lokalt flygintresserade.

Samma år bildades Roslagens automobil- och flygklubb. Initiativtagare var bland andra läs och häpna stadens borgmästare Hallin och stadsfullmäktiges ordförande Laur Franzon. I styrelsen ingick även landsfiskal Gunnar Holmberg.

Det blev ingen officiell invigning av fältet andra världskriget bröt ut. Vid årsskiftet 1939-1940 hade Björkvallsflyg AB och Svensk Flygtjänst och några flygklubbar sina plan stationerade här för försvarsflygningar.

I april 1943 kunde Björkvallsflyg under nya namnet Skandinaviska Aero flytta in i den nu färdiga hangaren och verkstadshallen. Norrtälje hade fått en av landets modernaste flygverkstäder! Hit kom plan från när och fjärran. ”Täljefältet” blev ett begrepp runt om i Flyg-Sverige! Hangaren är tack och lov bevarad, fylld av annan verksamhet.

Bolaget sysslade även med målbogseringar och behövde flera plan, vilket dock omöjliggjordes av kriget. Erik Bratt, civilingenjör, flygare och anställd som tekniskt ansvarig, lekte med tanken att bygga ett aerodynamiskt utformat plan för målflyg. De första skisserna tillkom på bordsdukar och matsedlar(!) på Bacchi Wapen i Stockholm i maj 1943. Företagets direktör, Åke Forsmark, bjöd Erik Bratt och ingenjörerna Björn Törnblom och Erik Hilfing på middag för att ta del av planerna.

Tillverkningen av BHT-1, som det ensitsiga planet fick heta efter initialerna i de tre skaparnas efternamn, inleddes. Resultatet blev en röd skönhet som provflögs i december 1944. Planets maximihastighet var 255 km/tim och i dykning uppnåddes hela 580 km/tim. Detta med en motor på bara 62 hästkrafter!

BHT-1 rönte stor uppmärksamhet vid pressvisningen på Bromma den 16 januari 1945. Den fick där smeknamnet ”Beauty”. Expressen hade som rubrik: ”Pilsnabbt babyplan ’döptes’ på Bromma”. Samma dag visade Saab upp sitt nya jaktplan J 21 med skjutande propeller och två stjärtbommar för pressen i Linköping. Till Saabs stora förtrytelse fick det lilla vackra planet från Norrtälje större publicitet!

Freden kom och det blev ingen serietillverkning. BHT-1 finns bara i detta enda exemplar!

Hösten 1945 gick Erik Bratt över till Saab i Linköping där han som konstruktör ritade Lansen och Draken, den senare Sveriges första överljudsplan. Ett exemplar av Draken fanns en tid på Lv 3-området men flyttades för ett antal år sedan. Den hade ingen anknytning hit sas det! Att den ritats av en före detta norrtäljebo visste man inte...

Den DC 3:a som i form av café i Societetsparken gjorde staden Norrtälje känd runt om i världen försvann tidigare, men återbördades på privat initiativ.

När det gäller BHT-1 så fanns planet på plats framför hangaren på gamla flygfältet vid invigningen av Roslagens flygklubbs 70-årsjubileum den 9 augusti i år. Vid flygklubbens höstmöte för en tid sedan fick vi veta att nuvarande ägaren avser att överlämna planet till flygmuseet i Västerås.

Det är beklagligt om denna klenod inte får sitt slutliga hem i Norrtälje. Det var här den kom till! Tyvärr får planet inte plats i flygklubbens hangar på Mellingeholmsfältet, men någon lösning måste väl finnas!

Norrtälje torde vara landets mest historielösa stad i den meningen att de styrande inte hyser något intresse för dess historia. Roslagsmuseet och Pythagoras kämpar för sin överlevnad. Vi måste kämpa även för Norrtäljes unika flyghistoria som är mer omfattande än vad som här fått plats.Den får inte glömmas bort!

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons