Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunens slarv gör kopieringen dyr

Kopieringskostnaden inom kommunen rusar i höjden efter en ny upphandling. På många skolor ökar kostnaden med flera hundratusen kronor. – Det är pengar vi måste ta från läromedel och undervisning, säger Lena Örtlund, rektor på Långsjöskolan.

Vad tycker du? Läs mer och kommentera!

Annons

På alla skolor är papperskopior och utskrifter från skrivare en nödvändig del av vardagen.

 Vi kopierar mycket. Det är allt från matteprov och övningsuppgifter till föräldrapapper, säger Johan Stenbäck som är no-lärare på Långsjöskolan.

På Långsjöskolan har man haft en kostnad på 75 000 kronor per år för kopiering. Men sista månaderna har kopieringskostnaderna mångdubblats som en följd av ett nytt kopieringsavtal. 

 Vi har blivit väldigt snåla med hur mycket vi kopierar. När jag ska dela ut ett matteprov som är förtryckt av läromedelsförlaget så är det tre sidor att kopiera. Men eftersom det är väldigt mycket luft på sidorna klipper jag ut talen och klistrar ihop dem tätare så att det bara blir två sidor, säger Johan Stenbäck.

Lena Örtlund är rektor på Långsjöskolan. Hon är oroad över utvecklingen.

Kostnaden har rasat i höjden utan att vi har fått något nytt för det. Kopiringen fungerade lika bra med det gamla avtalet. Jag har inga pengar att ta av, så nu blir det mindre över till läromedel, säger hon. 

Men det är inte bara Långsjöskolan som är drabbad. Avtalet gäller alla kopiatorer och skrivare inom all kommunal verksamhet fram till 2011.

 Vi har pratat om det här på rektorskonferenser. Det ser lika illa ut på alla enheter, säger Lena Örtlund.

Ett rektorsområde där man har räknat ut exakt vad det nya avtalet kostar är Lännaenheten. Dit hör både Riala skola och Länna skola där Maud Pärni sköter ekonomin.

Hos oss kostade kopieringen mellan 60 000 och 70 000 kronor varje år med det gamla avtalet om man räknar med kostnaden för färgpatroner och hyra av kopiatorer, säger hon. 

Det är en summa som redan är överskriden i år.

Kostnaden för januari, februari och mars i år är 73 371 kronor. Och jag vet att kostnaderna har ökat lika mycket på alla skolor, säger hon.

"Vi har inte lyckats så bra"IT-chefen Leif Claesson medger att upphandlingen inte blev bra.

 Vi har ett påskrivet avtal som vi måste följa. Men det var inte så bra kalkylerat, säger han.

Det nya kopieringsavtalet är tecknat med Carl Lamm som säljer och hyr ut kontorsmaskiner. Tanken när man gjorde upphandlingen var att kopieringen skulle bli billigare och mer effektiv. Kommunens it-chef Leif Claesson som var med i upphandlingen håller med om att det inte riktigt blev så.

 Vi har inte lyckats så bra med kalkylerandet. När vi gjorde upphandlingen räknade vi med att det görs drygt 1,1 miljoner kopior varje månad. Och det är det hela kalkylen bygger på. Men det är alldeles för mycket. I efterhand har vi sett att summan bara är 850 000 kopior, säger han. 

Problemet är att man uppskattade antalet kopior per år efter hur mycket man kopierade i oktober och november månad. Två månader där kopieringen i skolorna ligger väldigt högt. Man tänkte inte heller på att det kopieras lite i kommunen när skolorna är helt stängda under loven.

 Då kopieras ju ingenting. Men upphandlarna har slutit ett avtal om de här kopiesummorna och nu måste vi betala för det. Därför blir varje kopia så dyr.

Själv tycker Leif Claesson att misstaget inte borde drabba kommunens mindre enheter som skolor.

 När kommunen har gjort bort sig centralt, så är det inte mer än rimligt att ta en del av kostnaden centralt, säger han. 

Ann S Pihlgren (m) är ordförande i barn- och skolnämnden. Hon håller ögonen på skolornas ekonomi för att se hur mycket kopieringskostnaderna faktiskt drar i väg.

 Det här är inte en sak som skolornas pengar ska gå till. De ska gå till personal i skolan, säger hon. 

Barn- och skolnämnden har inte kunnat påverka upphandlingen alls. Däremot måste de se till att avtalet följs.

 Därför är det så viktigt att upphandlingar görs på ett bra sätt och att det finns en bra fungerande upphandlingsenhet, säger hon.

Kommer ni att begära mer pengar av kommunfullmäktige för att klara kostnaderna?

 Vi ska göra en utvärdering vid halvårsskiftet. Visar det sej då att en majoritet av skolorna fått ökade kostnader så kommer vi att anmäla det till kommunfullmäktige så att de kan vidta åtgärder, säger Ann S Pihlgren.

Pernilla Josefsson [email protected]

KopieringsprisetInom all kommunal verksamhet betalar man enligt det nya avtalet 57 öre för en svartvit kopia och 77 öre för en färgkopia. Till det kommer också papperskostnaden.

I priset ingår hyreskostnad för maskiner, support och tonerkasetter. Tidigare har priset varit olika beroende på hur mycket man kopierat, ett pris som nämnts för en svartvit kopia varit 11 öre utan kostnad för toner och papper inräknad.

Det nya avtalet började gälla förra våren, men det nya priset infördes först vid årskiftet. Betalningen debiteras per månad av IT-avdelningen.

Nya UpphandlingslagarLagen om offentlig upphandling (LOU från 1992) ersattes vid årsskiftet av två nya upphandlingslagar som följer EGs direktiv.

De nya direktiven och lagförslagen överensstämmer i stor utsträckning med de tidigare gällande direktiven och den tidigare lagstiftningen för upphandlingar.

Alla leverantörer ska behandlas lika och få samma förutsättningar, till exempel samma information vid samma tillfälle.

Det är också förbjudet att direkt eller indirekt diskriminera leverantörer, främst på grund av nationalitet. Den upphandlande enheten får till exempel inte ge ett lokalt företag företräde med anledning av dess geografiska läge.

Förfrågningsunderlaget ska vara klart och tydligt och innehålla samtliga krav på det som ska upphandlas. De ställda kraven får inte överges. 

Ann Sjöblom  [email protected],se

Källa: www.konkurrensverket.se

Pernilla Josefsson[email protected]

Annons
Annons