Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Helgtrafik hotas nu av strejken

Fartygsstrejken i skärgården växer. Redan nu tvingas Blidösundsbolaget ställa in trafiken till Arholma och Rödlöga måndag–torsdag. Det utvidgade varslet innebär att även helgtrafiken hotas.

Annons

Sveriges fartygsbefälsförening, SFBF, trappar upp skärgårdskonflikten genom ett utökat varsel på ostkusten. Den 30 maj tas ytterligare 26 båtar ut i strejk om inte SFBF och Almega tjänsteföretagen kommer överens före dess.

Sedan den 13 maj är Blidösundsbolagets Sjögull uttaget i strejk tillsammans med 27 andra båtar. Nu varslas ytterligare sex av rederiets fartyg, däribland Sjöbris.

Både Sjögull och Sjöbris går från Stockholm till Rödlöga och Arholma.

 Om varslet träder i kraft blir det ännu svårare för oss att upprätthålla trafiken, säger Blidösunds­bolagets vd Göran Ahlqvist, som uppger att bolaget förlorar stora pengar på strejken.

Den här veckan och nästa är turerna till Rödlöga och Arholma inställda från måndag till torsdag. Men fredagsöndag körs båtarna. Även strejkuttagna Sjögull används emellanåt.

 Vi låter en av båtens huvudägare, som också är befälhavare, köra. Det är tillåtet, säger Göran Ahlqvist.

SFBF och Almega har tvistat om lönerna sedan i höstas. Efter helgens förhandlingar tycks parterna stå ännu längre från varandra.

 Vi la fram ett avtalsförslag inom ramen för vad andra grupper fått. Det handlar om löneökningar på 10,2 procent under tre år. Men Almega sa blankt nej till detta och nu ökar vi trycket genom två nya varsel, säger Hans Dieter Grahl, ombudsman på SFBF.

Göran Ahlqvists förståelse för SFBF och strejken är liten.

 Fartygsbefälen är ingen felavlönad grupp. Det här är för dumt för att fortsätta, jag räknar med att konflikten blir löst efter helgen, säger han.

Johan Sverke

[email protected]

Annons
Annons