Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Haverikommissionen vill veta varför helikoptern inte lyfte

Statens Haverikommission har beslutat att utreda varför Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar inte lyfte vid tre tillfällen då människor var i nöd. Bland annat då en person hamnat i vattnet från en Finlandsfärja.

Annons
Sjöfartsverkets räddningshelikopter Lifeguard 003 av typen Augusta Westland AW139. Bilden är tagen vid en övning år 2015.Foto: Anders Sjöberg

Haverikommissionen skriver att minst tre händelser har anmälts till kommissionen ”vid vilka sjöräddningsinsatsen fördröjs eller i övrigt påverkats negativt av att Sjöfartsverkets SAR-helikoptrar inte synes ha kunnat användas på avsett vis.”

Ingen av händelserna har varit av den karaktären att de kommit att utredas av haverikommissionen. Det rör sig om följande händelser:Fartyget Stena Nordica drabbades 29 oktober 2017 av brand ombord. Sjöfartsverkets helikopter i Ronneby kunde inte lyfta av tekniska orsaker. Två rökskadade besättningsmän undsattes och fördes i land med hjälp av Försvarsmaktens fartyg HMS Malmö.

En fiskebåt som användes för fritidsfiske fick problem under resa Fårö-Nynäshamn den 2 november. Befälhavaren larmade att han andats in koloxid från avgaser och höll på att svimma. Varken Sjöfartsverkets helikopter i Visby eller Norrtälje kunde lyfta av okända anledningar. Den här gången kunde helikoptern i Ronneby lyfta, men den hade lång flygtid och kom fram samtidigt som lotsbåten.

Under resa Stockholm-Åbo hamnade en passagerare i vattnet av okänd anledning natten till 5 januari. Sjöfartsverkets helikopter i Norrtälje kunde inte lyfta, enligt uppgift på grund av vädret. Fartyg i området stod för eftersöket, som avbröts efter två timmar utan att personen hittades.

Haverikommissionen skriver:

”Den sammantagna bilden av de nämnda händelserna ger anledning att anta att det är motiverat från säkerhetssynpunkt att SHK inleder en utredning, som med utgångspunkt i de nämnda händelserna syftar till att klarlägga hur räddningsinsatserna genomfördes, varför SAR-helikoptrarna inte kunnat användas som avsett, vilka effekter detta fått för räddningsinsatserna samt om det finns skäl att föreslå åtgärder för att förbättra den statliga sjö- och flygräddningstjänsten.”

Annons
Annons