Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Farledsförslag sänks av båtklubbar

Sjöfartsverket ska inte längre sköta farlederna för fritidsbåtar.
Det tycker regeringens utredare, men förslaget sågas i Norrtälje.
– Det är helt uteslutet att vi skulle klara av det ens om vi ville, säger Roslagen boat racings ordförande Johan Bråsjö.

Annons

Sedan första juli förra året är det lag på att hastighetsskyltarna i farlederna ska skötas av kommunerna.

Regeringens utredare, Jonas Bjelfvenstam, vill nu gå ett steg längre. 

Han tycker att kommuner och båtklubbar eller andra intressenter kan stå för skötseln av farlederna för fritidsbåtar, istället för Sjöfartsverket som det är idag.

I dag ansvarar verket för 600 farleder, varav 190 används av fritidsbåtar. Arbetet med farlederna skulle innebära att sätta ut prickar, vilket kräver rätt utrustning, stor kunskap och kompetens, enligt en av remissinstanserna. 

Men i Norrtälje är man skeptisk till det nya förslaget.

Kommunens planeringschef Gunnel Löfqvist anför bristande resurser.

Vi har varken organisation eller kompetens för det. Och jag tycker att allmänna farleder är en fråga för staten. Vi är dessutom en stor kommun när det gäller farleder, och organisatoriskt blir det nog rätt svårt att klara av, säger Gunnel Löfqvist. 

Racerbåtsklubben RBR, som är Sveriges största racerbåtsklubb, har också svårt att se att man skulle klara av uppdraget.

Vi skulle säga nej tack. Vi har inga resurser till det, även om vi skulle vilja, säger RBR:s ordförande Johan Bråsjö.

Han förklarar att klubbens stora uppgift är att få till tävlingar för de aktiva.

Det går trögt för att få folk att ställa upp över huvudtaget. Allt vårt jobb är ju ideellt. Vi skulle inte klara av att sköta ett sådant uppdrag, säger Bråsjö. 

Christina Gunnarsson

[email protected]

Annons
Annons