Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

En mjölkkrona blev till 200 000 extra för bönder

+
Läs senare

200 000 kronor. Så mycket har den extra mjölk-kronan hittills gett mjölkbönderna i Norrtälje kommun. Fast ännu så länge ligger pengarna på ett låst konto.

Mjölkkronan fungerar. Anette Gustawson tycker att det visat sig de senaste månaderna att konsumenterna är villiga att betala lite extra om de vet att pengarna går till lokala bönder.

För tre månader sedan beslutade sig Icahandlare och mjölkbönder i Norrtälje kommun att bilda en enad front, främst för att skapa debatt kring den svenska mjölkbondens utsatthet. Men också för att visa på betalningsviljan hos konsumenten. I spetsen för uppropet stod Anette Gustawson, mjölkbonde från Roslagsbro och rikskänd debattör, samt Ica Flygfyrens ägare Claes-Göran Sylvén.

Konceptet var enkelt; handlarna skulle höja literpriset på ett par utvalda mjölksorter med en krona och samtidigt redovisa med skyltar i butiken att kronan skulle gå direkt till mjölkbonden. 14 Icahandlare och samtliga 24 mjölkbönder i Norrtälje kommun nappade på uppmaningen och har anslutit sig.

Och betalningsviljan hos konsumenterna har varit god. På de drygt tre månader som kampanjen pågått har nära 200 000 kronor flutit in på ett specialkonto. Ännu har inte pengarna nått bönderna. För det är inte bara för handlarna att betala ut dem till berörda bönder.

För att allt ska gå rätt till har de fått bilda ett kommanditbolag som fått namnet Roslagsbönder. Där äger varje bonde andelar i proportion till hur mycket mjölk som han/hon levererat. Genom detta bolag ska sedan den extra mjölk-kronan gå vidare till varje delägare i bolaget.

– Vi väntar nu på att Bolagsverket ska godkänna bolaget, suckar Anette Gustawson som tycker att all byråkrati tar onödigt lång tid.

Annars har hon mött enbart positiva tongångar från såväl kollegor som konsumenter och handlare.

– Vi bidrar ju inte med annat än utrymmet, säger Åke Svensk, Ica Rimbo, men han är ändå glad att han kan bidra med det.

Det blir ju inte så jättestora summor om man betänker att varje mjölkbonde idag måste ha utrustning för mångmiljonbelopp.

– Men det visar att konsumenterna är villiga att betala extra om de vet att pengarna går direkt till bonden, påpekar Anette Gustawson.

Hon ska nu använda det som argument i debatten med politiker och det egna mejeriet.

– För det finns faktiskt potential att höja priset. Konsumenten vill ha vår mjölk. Det är viktigt att det budskapet kommer ut.

Under tiden som pengarna flutit in och Anette Gustawson har fört debatten vidare, har bönder och handlare passat på att bekanta sig med varandra. I veckan fick till exempel kossorna i den ultramoderna ladugården hos makarna Thomas och Siv Bäck på Rånäs gård besök av imponerade handlare.

– Vi vill att handlarna ska få se hur en modern gård fungerar idag, säger Anette Gustawson.

Annons
Annons
Annons