Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

E-handeln av livsmedel ökar

E-handeln av mat ökar rekordartat i Sverige. Även i Norrtälje har många kunder hittat till nätbutikerna.

Annons
Coop Forum i Norrtälje fick mycket positiv respons på matkassen när den startade. I början gick kundantalet upp och ner, men står nu stadigt på ungefär 10- 15 matkassekunder i veckan. Butikschef Johan Berggård har märkt att fler och fler väljer att handla sin mat på nätet. – Jag beställer själv matkassen. Som småbarnsförälder är det suveränt! säger han.

Kläder och elektronik är det som handlas mest via nätet. Men fler och fler vill även ha maten levererad hem till dörren.

E-barometern, som görs av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, visar att handeln av livsmedel via nätet har ökat med 32 procent redan det här årets första kvartal.

Trots det är det fortfarande för få som handlar för att siffrorna ska gå att bryta ner till olika regioner.

– Men det är klart att det är skillnad mellan stad och landsbygd, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

Han förklarar att det finns större möjlighet till hemleverans i storstäder, medan det blir alldeles för dyrt på landsbygden. Där är det mer sannolikt att man pendlar till jobbet och kanske har möjlighet att hämta upp sin färdigpackade mat i en matbutik. Så ser det ut på till exempel Coop.

– I dagsläget sträcker sig våra leveranser till Åkersberga. Men vi vill på sikt så klart kunna erbjuda hemleveranser även i Roslagen, säger Tobias Rydergren, presskontakt på Coop.

När det blir vågar han dock inte säga. Däremot har de precis som många andra aktörer sin egen matkasse med färdiga receptlösningar som man kan beställa på nätet och hämta en gång i veckan på valfri Coop-butik i hela landet.

Coop Konsum i Rimbo har i snitt en till två kunder per vecka som hämtar matkassar, ofta stamkunder. På Coop Nära Grindvägen och Coop Konsum Hallstavik är antalet ungefär detsamma.

– Men det varierar och kan gå lite upp och ner, säger Iréne Wiik, kolonialansvarig i Hallstavik.

Hon har märkt att de som beställer matkasse oftast är medelålders par utan, eller med utflugna barn.

– De kanske jobbar hela dagen, har idétorka och vill ha något som går snabbt att laga, säger Iréne Wiik.

På Coop Forum i Norrtälje är antalet matkassekunder ganska stadigt.

– Det var lite upp och ner i början, nu brukar vi oftast ha tio till femton i veckan, säger butikschef Johan Berggård.

Ica Flygfyren har erbjudit e-handel av både plockvaror och matkassar sedan mitten på förra sommaren, och där plockas allt ihop i butiken. Responsen hos kunderna har varit genomgående positiv.

– Många tycker att det är skönt att kunna hämta upp sin matkasse direkt efter jobbet och slippa gå in i butiken, säger Jonathan Åman som jobbar på onlineavdelningen.

Av dem som väljer hemleverans är majoriteten äldre personer.

Nyligen hakade även Willys på jakten på e-handelskunderna. Deras tjänst gäller dock endast tre butiker i Sverige än så länge; Kungsbacka söder om Göteborg och Rissne samt Länna i Stockholm.

Annons
Annons
Annons