Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bråk om skolskjutsar kostar miljoner

En tvist om hur man ska tolka avtalet om skolskjutsar har kostat Norrtälje kommun två miljoner kronor.
– Det här är oerhört olyckligt, säger Ulf Gustavsson, chef för barn- och skolförvaltningen.

Annons

Att vinna en upphandling om skolskjutsar är en stor affär i Norrtälje kommun. Drygt 3 200 barn har rätt att få kommunal skjuts till skolan och varje år betalar kommunen 30 miljoner kronor för det. Förra året gjordes en ny upphandling om de tre skolskjutsregionerna. Hallsta buss vann upphandlingen om Hallstaviksregionen och Roslagstaxi vann Rimbo och Norrtälje.

Avtalet med dem började gälla 1 juli förra året, men redan i slutet av hösten flaggade vi för att avtalet med Roslagstaxi såg ut att bli dyrare än tänkt, säger Ulf Gustavsson. 

Han menar att barn- och skolförvaltningen redan efter det första läsåret med det nya avtalet dragit över budgeten med miljonbelopp.

Barn- och skolnämnden tog nyligen beslut om att begära tilläggsanslag på två miljoner kronor från kommunfullmäktige för att täcka underskottet, säger Ulf Gustavsson. 

Inför kommunstyrelsen sammanträde på måndag föreslår tjänstemännen i kommunen att politikerna ska säga nej till kravet. 

Orsaken till fördyrningen är att kommunen och Roslagstaxi tolkat avtalet olika. Det handlar främst om det man kallar tillkommande resor. Skolskjutsarna har olika fasta rutter. Rutter som kan ändras, exempelvis när barn flyttar eller byter skola och om ett större fordon behöver sättas in. När en rutt förändras på det sättet har Roslagstaxi räknat den som en helt ny tillkommande resa med ett dyrare pris som följd. Robert Beronius vid Norrtälje kommuns upphandlingsenhet tycker att de gjort det väl lätt.

Roslagstaxi har gjort det oavsett om körningen blir 100 meter kortare eller tre kilometer längre. Enligt avtalet får de på tillkommande resor ta ut 30 procent mer per kilometer på hela rutten, säger han.

Dessutom tar de också betalt för hela vägen från sitt garage och tillbaka igen. Då har de rätt till ersättning för minst två mil. Det spelar ingen roll om själva körningen bara är två kilometer, fortsätter Robert Beronius. 

Roslagstaxis tolkning är inget regelbrott, men från kommunens sida var man oförberedd på att avtalet kunde tolkas på det här sättet. Ulf Gustavsson berättar att man redan i oktober förra året började förhandla med Roslagstaxi om just detta.

Det finns en otydlighet i avtalet. Det definierar inte tillräckligt klart vad som är en tillkommande resa. Men vi hoppas att kunna lösa det här i gott samförstånd. 

Enligt flera källor med god insyn i processen har förhandlingarna försvårats av att man i kommunhuset inte har kunnat komma överens om vem som ska förhandla.

Det är ingenting som jag känner igen, säger Ulf Gustavsson. 

Varför har förhandlingarna då tagit så lång tid när det här kostar er så mycket pengar?

Vi har helt enkelt gett varandra tid för att lösa detta i samförstånd. 

När kommer ni att nå ett avslut? 

-  Snart hoppas vi, säger Ulf Gustavsson.

Pernilla Josefsson [email protected]

Roslagstaxi har ett grundavtal om 15 366 591 kronor (som ska motsvara fem kronor per kilometer) till det kommer kostnaden för alla tillkommande resor. För ett fordon som tar fyra passagerare eller mindre blir kilometerpriset då åtta kronor och 33 öre. Behövs ett större fordon varierar priset mellan elva kronor och 30 öre och 25 kronor och 62 öre per kilometer beroende på storlek och ort.

Fakta: Skolskjutsavtal:  

"Kommunen har gjort ett dåligt avtal"

Jag har bara följt avtalet. Det är inte mitt fel att kommunen har gjort ett dåligt avtal, säger Peter Lindstedt, vd på Roslagstaxi.

Han menar att hela saken kunde varit löst för länge sedan.

Roslagstaxi är en sammanslutning av olika åkare i Roslagen. Skolskjutsarna utgör en stor del av deras inkomster.

På buss-sidan är det nog en nittio procent av uppdragen, säger Peter Lindstedt.

Han har en helt annan förklaring än Robert Beronius och Ulf Gustavsson till att skolskjutsavtalet har blivit så dyrt.

Det var ett väldigt dåligt anbudsunderlag. Bara tio procent av alla fasta rutter fanns med i det. De turer som inte fanns med har vi räknat som tillkommande resor, säger han. 

Men stämmer det att ni räknar alla turer efter minsta förändring som tillkommande resa och då tar betalt enligt en högre taxa?

Ja, det gör vi. Det har vi rätt till enligt avtalet. 

Hallsta buss som kör skolskjutsar i kommunens norra delar har ett avtal som liknar ert. De har valt att inte tolka avtalet på det sättet. De lägger till eller drar av de kilometrar som en rutt ändras med utan att ta en högre taxa. Varför gör inte ni likadant?

Därför att vi följer avtalet. Men det är en av de saker som vi är beredda att ändra på och vi har lämnat ett förslag till kommunen om det. 

Från kommunens sida har förhandlingen skötts av förre kommundirektören Lilian Eriksson, Barn och skolförvaltningens chef Ulf Gustavsson och upphandlaren Robert Beronius.

Det har varit ett problem. De började alla tre hösten 2007 och ingen av dem visste hur det sett ut med skolskjutsarna bakåt i tiden. Sen fick Lilian Eriksson sparken i början av maj och det har kanske påverkat att det tagit tid. 

Du säger själv att du är beredd att gå dem till mötes. Varför är den här saken inte ur världen då?

Jag har inte träffat någon från kommunen sedan i mars, då jag fick ett förslag från dem. Efter det mötet mejlade jag ett motförslag med en lösning, men de kallade det för oseriöst och sen har jag inte hört något, säger Peter Lindstedt.

Och det är inte jag som förlorar pengar på det här, jag har ingen anledning att ligga på dem. Men det hade varit en besparing för kommunen, avslutar Peter Lindstedt.

[email protected]

Pernilla Josefsson

- Vi har inte stängt några dörrar. Jag vill också att vi ska komma överens, säger Roslagstaxis vd Peter Lindstedt om tvisten med Norrtälje kommun om hur skolskjutsavtalet ska tolkas.

Annons
Annons