Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Arbetshäst på fyra hjul

På Simloms gård använder man mycket och gärna terrängfordon i arbetet på gården.
Karsten Fält, en av delägarna, ser många fördelar med terrängfordonen.
– Du kan ta dig fram på ett skonsamt sätt i naturen utan att lämna några spår, säger han.

Annons

Simloms gård strax utanför Norrtälje hade i många år travtränaren Per Lennartsson som ägare. För några år sedan togs gården över av bland annat Karsten Fält och Carl Thunberg. Lennartsson hyrde därefter, men för ett år sedan drog han iväg med hela sin travverksamhet. 

Kvar på Simloms gård idag är amatörtränaren Ulf Leijon, som har sex hästar uppstallade. Resten av gården är nu föremål för upprustning.

Tanken är att fler hästägare, både professionella och amatörer, ska hyra in sig på Sveriges bästa travanläggning i framtiden.

Om fem år ska vi vara en av Sveriges fem bästa, det är vår målsättning, säger Karsten Fält. 

Som grund för sitt påstående visar han oss travbanan som ligger intill stallbyggnanderna. Den är inte lika stor som en tävlingsbana, men håller mycket hög klass.

Den är till och med bättre än Solvallas med sin dränering. Och får vi gården i samma skick som banan så blir vi en av Sveriges bästa travgårdar, säger Karsten Fält. 

Men det är långt kvar tills man har nått det målet. Den 130 hektar stora fastigheten har en hel del skog som måste vårdas, vägar som ska vara framkomliga för små sulkys vinter som sommar. Till sin hjälp har Karsten Fält Carl Thunberg. De tycker båda att terrängfordonen, en sexhjuling och en fyrhjuling som för tillfället är monterad med larvfötter, är till god hjälp.

Det hade varit betydligt svårare annars. Vi hade kanske fått leja ut en del jobb då. 

Karsten Fält demonstrerar gärna den stora sexhjulingens kapacitet. Bland annat kör han upp för en nästan lodrät bergvägg, som säkerligen är hal på sina ställen. Sexhjulingen tar den höga backen utan några som helst problem.

Det är en väldig arbetsbesparing med den här. Vi sparar både armar och axlar, för nu behöver vi aldrig lyfta så mycket. Med den här sexhjulingen kan jag lasta allt, och vi kommer ut i naturen på ett väldigt smidigt sätt. Har jag släpvagnen monterad bak, så kan jag ta med fyra stora träd, förklarar Karsten Fält. 

Han visar också hur det går till när han monterat på ett verktyg som plattar till grusvägen i området. Men sexhjulingen kan han hålla en hög fart, och arbetet går både fort och lätt på de kilometerlånga grusvägarna.

Kör man försiktigt så blir det inte heller några rivspår i naturen, säger Karsten Fält. 

Med larvfötter monterade på fyrhjulingen fungerar den som en skoter på vintern.

Suveränt, menar Karsten Fält.

Christina Gunnarsson

[email protected]

Stort utbud av modeller

Försäljningen av terränggående fordon har ökat markant det senaste året. Så även i Norrtälje.

Men myten om att fordonen skulle vara både stinkande och miljöfarliga stämmer inte.

Märket vi säljer är godkänt i Kalifornien, där man har världens högsta miljökrav, berättar försäljaren Kjell Törngren på Lättviktsmotor i Norrtälje. 

Det finns flera olika typer av terränggående fordon, eller fyrhjulingar som de också heter. 

Det finns också sexhjulingar, som är både större och starkare. De finns med flak och har en mycket stor framkomlighet i svår terräng.

Fem typer finns: terränggående, som registreras som skoter, quad (vägregistrerad), lekfordon (50 och 90 cc, ej registrerade), traktor och moped, klass 1.

Det finns ett jättestort utbud av modeller, både tvåhjuls- och fyrhjulsdrivet, berättar Kjell Törngren. 

När kunden kommer in till butiken i Norrtälje brukar Kjell Törngren och hans kollegor försöka lista ut vad kunden tänker ha fordonet till, och därefter erbjuda något. I och med det stora utbudet är spannet mellan billigt och lågt också stort. En tvåhjulig terränggående modell kan man få för 40 000 kronor och uppåt.

Fler och fler har upptäckt att det är ett bra arbetsredskap, och vi säljer ungefär 50 stycken per år i genomsnitt, säger Kjell Törngren. 

Varför har det blivit så populärt med fyrhjulingar?

Svårt att säga, men det har tagit tid för folk att fatta hur pass brukbar en fyrhjuling kan vara. Man har insett att de är nyttiga och inte gör så stor skada på naturen i jord- och skogsbruket, då de ersätter de stora maskinerna. Att det är högkonjunktur spelar nog också in, säger Kjell Törngren.

Något specialbränsle krävs inte, utan vanlig 95-oktanig bensin fungerar.

Likadant som du kör din vanliga bil med går bra. 

En 25-procentig ökning av försäljningen skedde 2007. Hälften av alla dem försäkras inte.

Försäkringskostnaden kan variera, beroende på vilken effekt på motorn och vad tjänstevikten är, berättar Dan Falconer på If sakförsäkringar.

Det är vanligt att man kör fyrhjulingar på öarna. En helförsäkring kan kosta mellan 800 kronor upp till 10 000 per år. Terrängskoter är billigast att försäkra, men då får man inte köra på allmän väg, säger han.

Christina Gunnarsson  [email protected]

Alkohol ofta inblandat i fyrhjulsolyckor

Roligt men farligt. För en korttid sedan omkom en person i en fyrhjulingsolycka i Roslagen.

Många av olyckorna är relaterade till alkohol. Det är lika olagligt att köra berusad på fyrhjuling som det är att köra en vanlig bil, säger trafikpolisen Stefan Lundqvist vid Roslagspolisen. 

Stefan Lundqvist har jobbat i många år som trafikpolis. Han har stor erfarenhet vad gäller Roslagsbornas trafikvett och hör många berätta om busåkande fyrhjulingar.

I sommarstugeområdena är det många som busåker, bland annat i Edsbro och Gottröra, men när vi kommer dit så hittar vi dem inte, säger Stefan Lundqvist.

Använd hjälm 

Ett av hans bästa tips för säkert fyrhjulsåkande är att absolut aldrig köra en terränggående fyrhjuling på allmänna vägar.

Terränggående får bara användas för skogsbruk eller vid jakt. Enligt lagstiftningen är det inget hjälmtvång för sådana, men jag skulle rekommendera att använda hjälm ändå.

Kör inte fortare än du kan klara av. Visst, det är roligt att leka i skogen, och många har den som ett nöjesfordon. Men kör med sunt förnuft, säger Stefan Lundqvist. 

Christina Gunnarsson  [email protected]

Annons
Annons