Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sportkänsla i begagnad Volvo C30

Sportig och tillförlitlig med flera miljöbilsalternativ. Körglada Volvo C30 är som gjord för två personer med ett ressällskap som inte har något emot att krypa in i baksätet.

Annons

12 000-milaservice för långkörda Volvo C30 är dyr. Cirka 15 000 kronor för diesel och 7 300 kronor för etanolmotorer.

När Volvo C30 kom 2007 registrerades 4 200 bilar i Sverige. Det fanns alltså en marknad för en, på många sätt, opraktisk tredörrars framsätesbil? Byggdes den för unga par, kvinnor eller reklamfräsare i innerstaden? På konceptstadiet fanns många idéer och oavsett målgrupp så lyckades Volvo bra med sin lansering.

Men Volvo C30 är mer än så. Den, från snygga P1800 ES, retroinspirerade bilen är en avkortad släkting till Volvo S40/V50 med baklucka av glas. Släktskapet med S40/V50 går bland annat igen i designen av instrumentbrädan och den nu klassiska, tunna formpressade mittkonsolen med det gömda prylfacket bakom.

Utmärkt väghållningVolvo C30 är trevlig, riktigt kul att köra och håller sig säkert med alla hjulen på asfalten, väghållningen är utmärkt även när det kurvar till sig ordentligt. Ljudisoleringen fungerar väl, och buller från väg och däck hålls mestadels utanför. Den är bekväm att ratta, men var beredd på den lätta och direkta styrningen. Förarmiljön är enkel, snygg och funktionell. Jag vet inte var sportkänslan kommer ifrån, men lite fräsig känner jag mig.

Knepigt baksäteStolarna är om inte jättestora så bekväma och inställningsmöjligheterna är många för säten och ratt. C30 har två separata stolar även i baksätet. Problemet är baksätets tillgänglighet. Det är helt enkelt ganska knepigt att ta sig in och ut utan att fastna i bältet, liksom att enkelt nå kvarglömda prylar där bak. Ingen manöver för stela medelålders kroppar alltså. Väl på plats sitter man bekvämt och har några centimeters takhöjd tillgodo. Volymen i bagaget är helt okej, men diverse vinklar och vrår gör det svårt att utnyttja fullt ut. Med nedfällt baksäte fördubblas lastvolymen.

Snål diesel

C30 har gott om motoralternativ. Jag kör en 1,8 F på 125 hästkrafter, körbar på både etanol E85 och bensin, som har gått lite över 6 000 mil. 1,8F är ganska lätt att hitta som begagnad och ligger också bäst till i pris tillsammans med den minsta bensinmotorn på 1,6 liter och 100 hästkrafter. Den snåla dieseln, 1,6D, är förstås dyrare, men ska bara dra 0,49 liter per mil.

Första årsmodellen av Volvo C30, 2007, klarade besiktningsprovet bättre än medelbilen beträffande modellfel. Men visst går strålkastarlampor sönder här också. Bäst klarar sig bensinbilarna.

Servicepriserna skiljer sig en del beroende på motor. Samtliga servas varje år, däremot ska etanolmotorn ses över varje 1 000 mil och bensin och diesel varje 2 000 mil. 12 000-milaservice för 2,0D kostar exempelvis cirka 15 000 kronor inklusive byte av partikelfilter och 1,8F cirka 7 300 kronor efter samma sträcka.

Baksätet, med två bekväma stolar, är knepigt att ta sig in och ut ur utan att fastna i bältet.

Annons
Annons
Annons